| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
ungkarn
Ble Medlem: 08 Jan 2011 Innlegg: 23
|
Skrevet: Tor Sep 15, 2011 5:15 pm Tittel: Etternavn.. |
|
|
første gang jeg så gutten min spurte jeg mor om hun hadde tenkt på noe navn (hun ville ha null kontakt før) hun svarer ordrett: han HETER x x x
da med hennes to etternavn. faktisk har hun byttet navn og heter ikke lenger det ene etternavnet. så sønne min får et annet etternavn enn både meg og henne. ingen av mitt og et av henne. det blir som om han stammer fra foreldrene hennes og ikke fra meg og henne...
jeg likte fornavnet, men syntes han burde hatt både mitt og hennes etternavn. da med hennes til slutt. pga. at hun har foreldrerett. da hun sa dette satt jeg med guttungen i armene og hadde nettopp kommet. så jeg ville ikke krangle. hun kunne i det minste ha formulert seg litt annerledes.. ev. sagt i fra litt tidligere. hun legger jo opp til krangling foran barnet når hun oppfører seg sånn..
men, folkens: noen andre i min situasjon? vi var bare sammen et par mnd, men jeg har flyttet fra alt og alle jeg kjenner for å gjennomføre samvær. syntes virkelig at jeg burde fått inn et etternavn for det. Hadee jeg gitt f. hadde det vært en annen ting. Men jeg legger opp til å bli en aktiv helgepappa og har til og med søkt jobb i barnehage for å lære meg det jeg ikke lærer med å kun være helgepappa. I tilegg er jo dette naturlig, ettersom han er halvparten meg og halvparten henne. etternavnene burde jo vise nettopp hvem og hvor han stammer fra. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Forumet
|
Skrevet: - Tittel: - |
|
|
Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen. |
|
| Til Toppen |
|
 |
jens
Ble Medlem: 11 Jan 2011 Innlegg: 191
|
Skrevet: Tor Sep 15, 2011 6:53 pm Tittel: |
|
|
| Spm. har du foreldreansvar, dvs registrert foreldreansvar ? |
|
| Til Toppen |
|
 |
ungkarn
|
Skrevet: Tor Sep 15, 2011 7:21 pm Tittel: |
|
|
nei.. altså jeg vet ikke hvordan dette funker. hva vil det si? jeg forsto det sånn at når mor får barn og ikke lenger er sammen med pappaen får hun automatisk foreldreansvar. og jeg blir "helgepappa" med vanlig samværsrett. en kveld i uka annenhver helg og to ferieuker, eller hva det er. er det ikke sånn?
jeg vet at det er hun som til syvende og sist bestemmer navnet.
og at jeg ikke har noen rettigheter der.
Jeg syntes bare det er dårlig gjort av henne, og lurte litt på hva som er vanlig å gjøre med etternavn i en slik situasjon.. sagt på en annen måte: har jeg grunn til å være irritert? eller er det bare helt vanlig at barnet kun har morens etternavn i slike situasjoner? |
|
| Til Toppen |
|
 |
jens
|
Skrevet: Tor Sep 15, 2011 7:22 pm Tittel: |
|
|
Kan ta dette med en gang og det kan sikkert være nyttig for andre.
Ha du foreldransvar har du medbestemmelserett etter Lov om personnavn (navneloven). j.f. § 2. Plikt til å velge navn for barn.
Vil ikke BM etterkomme,eller der ikke blir enige kan du begjære saken inn for domstolen. Legg merke til kapittel 2 der er det flere punkter som styrker din sak, dette når barnet hverken har mors eller fars navn.
Kapittel 3 omhandler selve saksgangen om dere blir enige om navn.
2. Plikt til å velge navn for barn
Senest når barnet fyller seks måneder, skal den eller de som har foreldreansvaret 1 for barnet, sende melding om hvilket navn barnet skal ha. 2
Har barnet fylt seks måneder uten at melding er sendt eller uten at meldingen kan godtas, 3 får barnet morens etternavn. Dette gjelder ikke etternavn som nevnt i § 4 første ledd nr. 2, og har moren ikke annet etternavn, får barnet i stedet morens fornavn med ending som viser slektskapet.
1 Jf. lov 8 apr 1981 nr. 7 kap. 5.
2 Se § 12.
3 Jf. § 3 og § 10.
Lov om barn og foreldre (barnelova).
§ 30. Innhaldet i foreldreansvaret.
Barnet har krav på omsut og omtanke frå dei som har foreldreansvaret. Dei har rett og plikt til å ta avgjerder for barnet i personlege tilhøve innanfor dei grensene som §§ 31 til 33 set. Foreldreansvaret skal utøvast ut frå barnet sine interesser og behov.
Dei som har foreldreansvaret, er skyldige til å gje barnet forsvarleg oppseding og forsyting. 1 Dei skal syte for at barnet får utdanning etter evne og givnad.
Barnet må ikkje bli utsett for vald eller på anna vis bli handsama slik at den fysiske eller psykiske helsa blir utsett for skade eller fare. Dette gjeld òg når valden brukast som ledd i oppsedinga av barnet. Bruk av vald og skremmande eller plagsam framferd eller annan omsynslaus åtferd overfor barnet er forbode.
Om retten til å ta avgjerd for barnet i økonomiske tilhøve gjeld reglane i verjemålslova 22. april 1927 nr. 3.
0 Endra med lover 6 feb 1987 nr. 11, 9 apr 2010 nr. 13 (ikr. 9 apr 2010, etter res. 9 apr 2010 nr. 500).
1 Jf. § 66.
LENKER.
http://www.lovdata.no/all/nl-20020607-019.html
http://www.lovdata.no/all/nl-19810408-007.html |
|
| Til Toppen |
|
 |
jens
|
Skrevet: Tor Sep 15, 2011 7:48 pm Tittel: |
|
|
http://www.lovdata.no/all/nl-19810408-007.html
§ 39. Registrering av foreldreansvaret 1
Avtale eller avgjerd om foreldreansvaret skal meldast til folkeregistermyndigheita. 2 Avtale om foreldreansvar som ikkje er meldt til folkeregistermyndigheita er ikkje gyldig. Dersom farskap eller medmorskap 3 er fastsett og foreldra er folkeregistrerte på same adresse eller erklærer i melding til folkeregistermyndigheita at dei bur saman, skal folkeregistermyndigheita registrera at foreldra har foreldreansvaret saman. 4
0 Føyd til med lov 13 juni 1997 nr. 39 (ikr. 1 jan 1998, men slik at endringa ikkje gjeld for avtaler som er inngått før 1 jan 1998), endra med lover 20 juni 2003 nr. 40 (ikr. 1 apr 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728), endra paragrafnummeret frå § 41 a, 17 juni 2005 nr. 63 (ikr. 1 jan 2006, etter res. 17 juni 2005 nr. 612), 29 juni 2007 nr. 53 (ikr. 1 jan 2008, etter res. 7 des 2007 nr. 1370), 27 juni 2008 nr. 53 (ikr. 1 jan 2009, etter res. 27 juni 2008 nr. 745).
Hei igjen.
Jeg holdt på med å skrive når du skrev.
Det virker som du er usikker på om du har foreldreansvar.
For å få et sikkert sar kan du kontakte fokeregister. De skal ha oversikten over dette.
Men har noen punkter som slik du kan gjøre deg opp en mening om hva du har av ansvar og rettigheter.
Har du bodd på folkregistrert adresse med mor nårr barnet ble født har du automatisk foreldreansvar. Dette gjelder barn født fra 1 jan.2006.
Bodde dere ikke sammen på folkeregistrert adresse kunne dere ha skrevet på skjema eksempelvis like etter fødsel og sendt til foklkeregister.
Du kan nå også søke foreldreansvar visst du ikke har. Dette betinger at mor vil skrive på skjemaet. Vil hun ikke kan du begjære saken inn for domstolen.
Har lært meg at alle "normale" fedre får foreldreansvar om de ønsker. Domstolen dømmer alltid dette. Spesielt når barnet ikke er gammelt.
Skal du videre med dette og mor ikke er eing med deg virker det som om du trenger advokathjelp.
Det kan ofte være bedre enn masse krangel om ikke noe.
Men uansett ta kontakt med folkeregisteret og få rede på foreldreansvar.
Det at du er registrert med farskap betyr ikke at du har foreldreansvar. Det kan bli mye dette å sette seg inn i men håper du finner fram.
Har du foreldreansvar sender de barnets føselsattest på forespørsel. |
|
| Til Toppen |
|
 |
ungkarn
|
Skrevet: Tor Sep 15, 2011 9:15 pm Tittel: |
|
|
takk for det! jeg kjenner ikke til disse begrepene. jeg mener bestemt å ha hørt at far ikke har en døyt å si i forhold til navn og. hvis vi foreldrene ikke bor sammen når barnet er født. slik som jeg har det.
men hva annet enn navn kan jeg være med på å bestemme da? hvilke andre rettigheter får jeg? |
|
| Til Toppen |
|
 |
ungkarn
|
Skrevet: Tor Sep 15, 2011 10:46 pm Tittel: |
|
|
| da har jeg undersøkt litt om foreldreansvar selv, og skjønner at det er jo noe jeg må ha:) da finner jeg litt mere ut av hvor hun står også.. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Bamsepappa2
Ble Medlem: 29 Aug 2011 Innlegg: 30
|
Skrevet: Fre Sep 16, 2011 12:21 am Tittel: |
|
|
| ungkarn skrev: | | da har jeg undersøkt litt om foreldreansvar selv, og skjønner at det er jo noe jeg må ha:) da finner jeg litt mere ut av hvor hun står også.. |
Foreldreansvaret kan du med meget stor sikkerhet få ja. Husk på dine plikter med samvær og slikt også, ikke bare krev din rett
Barnet har godt av å ha både mor OG FAR tilstedet i sitt liv. Gratulerer så mye med gutt.
Ps. navnet tviler jeg på at du kan gjøre noe med uten at dere begge samtykker. |
|
| Til Toppen |
|
 |
ED
Ble Medlem: 26 Sep 2011 Innlegg: 14
|
Skrevet: Tir Sep 27, 2011 4:33 pm Tittel: |
|
|
Jeg mener på at du må skrive under på at mor skal ha hele foreldreansvaret, eller er jeg helt på tur nå? Tror dette gjøres på papirene som mor leverer inn til NAV før barnet blir født.
Akkurat med etternavn kan du ikke gjøre så mye med enn å håpe at hun går med på å bytte når han blir eldre. Vårt barn har begges etternavn noe som jeg mener er riktig når far stiller opp. Hvis far ikke følger opp så synes jeg heller ikke at barnet trenger hans navn hvis mor ikke ønsker det.
Her kunne mor tenkt seg kun sitt etternavn for å slippe så mange navn, men heldigvis oppegående nok til å ikke gjøre noe så egoistisk. Så den saken slapp vi å diskutere  |
|
| Til Toppen |
|
 |
ungkarn
|
Skrevet: Fre Okt 07, 2011 11:26 pm Tittel: |
|
|
| her fikk han etternavnene til moren og faren hennes! noe BM en gang ikke har. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Annonse:
|
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|