verdens beste pappa boken

Enslige fedre - hvordan finne ny parner?

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Stefar, skilt pappa og alenepappa
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
sofla

Ble Medlem: 02 Jan 2012

InnleggSkrevet: Man Jan 02, 2012 11:13 pm    Tittel: Enslige fedre - hvordan finne ny parner? Svar med Sitat

Har nå vært singel en ganske god stund (snart to år) og det begynner å bli fryktelig ensomt og det å ha et barn faller tydeligvis ikke i god jord hos det motsatte kjønn (altså som ikke har barn selv). Tross alt jeg har lest på nettet om at de fleste kvinner (uten barn) visstnok ikke synes det er et hinder så opplever jeg det totalt motsatte.

Er det andre alenefedre som har opplevd samlivsbrudd og slitt med å finne en ny partner? Eventuelt noen som har noen tips om hvordan jeg burde gå frem? Hver gang jeg møter en potensiell partner så ender det med at "det kunne gått, men du har barn" for å sette det på spissen. Jeg har prøvd sikkert alle måter i verden å fortelle at jeg har barn på, enten direkte med en gang, ventet litt, latt de finne ut selv osv.

Det ironiske er at jeg er slik selv, jeg vil ikke ha en alenemor, eller rettere sagt, jeg vil ikke havne i en situasjon der vi har både dine, mine og våre barn, men tiden har vist seg at jeg kanskje blir nødt til å ta denne veien likevel.

Lagde til og med en profil på en datingside som kostet masse penger og garanterte kontakt, men fikk INGEN kontakt fra det motsatte kjønn der. Samme side skrøt også av at de hadde gjennomført en spørreundersøkelse der over 80% av kvinnene svarte at de ikke så på det som et hinder.

For the record er jeg 27 år. Og jeg begynner å bli dritt lei av one-night stands og engangsdater det aldri blir noe mer ut av.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Forumet

Skrevet: -    Tittel: -

Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen.
Til Toppen
This is David

Ble Medlem: 20 Okt 2011

InnleggSkrevet: Tir Jan 03, 2012 2:24 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hei!

Dating er ikke mitt bord, jeg har nylig flyttet ut fra min ekskone og føler meg ikke klar for dating riktig ennå selv. Men jeg vil jo med tiden ønske å oppsøke nye bekjentskaper (med mindre den rette dukker opp av seg selv i mellomtiden), og det er uansett et interessant tema!

Du skriver at du er alenefar, vil det si at du har den daglige omsorgen for barnet? I hvilken grad er barnets mor til stede i tilværelsen din? Jeg kan tenke meg at mange vil styre unna dersom din eks til stadighet skal ha innpass i dagliglivet ditt/deres. Noe som kanskje ikke er til å unngå dersom dere har et nært samarbeid rundt barnet. Det er dermed kanskje ikke barnet i seg selv som virker avskrekkende, men den tredje personen som følger med på lasset (BM)?

Jeg vil tro at potensielle partnere, dersom de ikke liker barn, ikke er så aktuelle for deg uansett? Barnet er jo en stor del av livet ditt, og en meget viktig sådan, antar jeg? Det blir dermed lettere å takle de som går sin vei, for da var jo ikke de 'den rette' likevel.

Uansett, generelle tips (som du sikkert har hørt mange ganger før, men som jeg synes virker riktige for meg selv):

- Ikke let så aktivt. Slapp av, og la skjebnen råde. Desperasjon kan overskygge dømmekraften og du kan ende opp med et kompromiss du kanskje vil angre på.

- Ikke finn noen på byen (ja, jeg generaliserer, men det er mye søppel blant byflyerne).

- Bruk venner og bekjente. Spør i omgangskretsen din om noen kjenner noen (som kjenner noen) som kan være noe for deg. Det å ha felles bekjentskaper er noe jeg har positiv erfaring med.

- Har du noen hobbyer/interesser, oppsøk disse miljøene (klubber, foreninger etc.). En felles interesse kan være et glimrende utgangspunkt for noe mer.

For å runde av så er det svært vanskelig, det du opplever. Det er imidlertid godt at du ikke tenker at det er deg det er noe galt med, det kan være svært destruktivt og negativt for selvfølelsen.
sofla

Ble Medlem: 02 Jan 2012

InnleggSkrevet: Tir Jan 03, 2012 8:11 pm    Tittel: Svar med Sitat

Aktivt må man lete uansett, de kommer ikke av seg selv Razz. Spesielt siden jeg kun arbeider sammen med andre menn i firmaet og sitter på et kontor. Og fordi min sosiale omgangskrets er ganske snever samt at vi sjelden treffer nye folk siden de fleste er par.

Pga. jobb har jeg for tiden barnet kun annenhver helg + litt sporadisk i ukedagene når/hvis det trengs/passer, men skal det mer etter hvert når jeg får byttet til en jobb som ikke har like lang reisevei. Jeg er også veldig obs på at en eventuell ny partner ikke skal få møte hverken BM eller barn før det har gått en god stund og hun må selv finne ut når hun er klar. BM har jeg svært lite å gjøre med ellers, men vi er venner og går fint overens. Tror ikke en eventuell partner vil merke noe til kontakten med BM siden det ofte ikke er mer enn et par smser i uka og når vi treffes i forbindelse med barnet.

Byen er jeg helt enig med deg. De jeg finner er som regel bare ute etter en tilfeldig partner for kvelden og ikke noe mer.

Fikk dog senest i dag tips av en kamerat om en artikkel om det med internettdating. Leste igjennom og fant ut at jeg hadde vel kanskje gjort det meste feil ved opprettingen av profilen som det er mulig å gjøre, så skal gi det et nytt forsøk Razz

Men ja, det er en kjip situasjon å sitte igjen i! Spesielt når man etter mange år i et forhold har blitt norgesmester i å avvise kvinner av hensyn til egen kjæreste. Det ble aldri problemer av det, men siden hun ble lett sjalu måtte jeg alltid passe meg og ikke komme for nær, ikke virke for interessert eller flørtende som jeg jo elsket å være i ungdommen. Det teket der har jeg mistet fullstendig.
Til Toppen
PushPull

Ble Medlem: 19 Des 2011

InnleggSkrevet: Man Jan 09, 2012 8:26 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hei,

totalt sett er det nok en del jenter/damer uten barn som vil avfeie oss med barn fra tidligere forhold. Det kan skyldes at de ikke har interesse for barn, at de ikke vil være nummer 2 (de fleste vil sette barnet sitt foran ny partner), at de ikke i praksis vil ha en morsrolle til et barn som ikke er deres eget, at de frykter stress med BM, eller at de tror det kan være midre sjanse for at dere i fremtiden kan stifte familie med barn når du allerede har barn.

Listen er lang, og det er nok et faktum at vi stiller litt lengre ned på listen for en del damer. Du sier du er 27, og da vil dette med barn kanskje være ekstra avskrekkende for de yngste i "målgruppen" din. Jeg syntes også dette var en litt kjip ting å finne ut av. Da jeg først ble singel tenkte jeg at alle damer liker jo barn, så det blir ikke noe problem.. men jeg har også hatt flere episoder der damer ble mer reservert så fort barn ble nevnt. Det bestemte jeg meg uansett ganske raskt for å bare slå meg til ro med og drite totalt i. Som ThisIsDavid skrev: Er det en jente som ikke har interesse for barn generelt, eller barnet ditt, ja da er de vel ekskludert i din bok uansett. Jeg har vel egentlig snudd det til at om noen kan klare å ha et problem med en så herlig og vidunderlig liten skikkelse... ja da kan de like gjerne holde seg langt, langt unna Smile

Jeg datet en jente jeg likte godt i en liten periode, og som tilsynelatende ikke hadde noe problem med at jeg har barn... men samtidig viste hun heller ingen interesse for datteren min. What so ever. Resultat ? Jeg ditchet henne kort tid etter at jeg skjønte dette. Barnet mitt er en del av meg. Det blir en pakkeløsning ALT må fungere. Kjenner jeg blir provosert bare av å skrive dette når jeg tenker tilbake på hvordan lillejenta ble ignorert i sine forsøk på å komme i kontakt med henne Evil or Very Mad Hun er for øvrig den eneste "daten" jeg har latt møte datteren min.

Jeg vil aldri gå inn for å skjule at jeg har barn, men jeg har lært at det er ikke det første jeg slenger på bordet. Men om det blir snakk om å møte en jente flere ganger vil jeg nok trekke det frem ganske raskt.

Det jeg synes er vanskeligere er å være den jeg var før jeg gikk inn i forholdet med BM. Det har vært en så jævlig periode i etterkant av brudd, og en kamp uten like for å få se datteren min, at det føles som om jeg ikke har holdt på med noe annet. Og det er vanskelig/umulig at det ikke gjør noe med deg som person. Veldig forvirrende hvordan en person du på et tidspunkt elsket plutselig har blitt din verste fiende. Jeg har i alle fall blitt jævlig usikker på alt som har med damer å gjøre, og ikke minst blitt litt paranoid for å få noe form for stress og drama med motsatt kjønn igjen. Dessuten har jeg vel gått fra å være unormalt utadvendt til mer innesluttet. Og en slik personlighetsendring til det negative, i etterkant av brudd, er vel det eneste jeg ser på som en showkiller for å møte nye jenter/damer. Jeg VET at enkelte ikke vil ha meg p.g.a. barn... men de kan bare ryke og reise. De vil heller ikke jeg ha noe med å gjøre uansett Smile
Til Toppen
geo1973

Ble Medlem: 08 Okt 2007

InnleggSkrevet: Tor Jan 19, 2012 11:46 am    Tittel: Svar med Sitat

Vanskelig situasjon jo, som jeg kjenner meg veldig igjen i. Jeg er riktignok i den heldige situasjonen at jeg ikke har en eks å ta hensyn til, da hun døde for egen hånd for en tid tilbake, etter vi hadde vært separert i ett år. Det var noen utfordrende år, der jeg merket at jeg ble skrekkelig kresen, ikke minst med tanke på hvor utrolig vanskelig og kjip min eks var. Det jeg begynte med var rett og slett å utforske mer av meg selv og mine egne interesser; jeg ville finne ut mer av hva jeg liker, hva som gjør meg glad, hva som gir meg overskudd, hvilke ting som jeg ønsker å holde på med og hvem jeg er som person.
Det er veldig mange gode tips i artiklene over, og jeg har veldig sans for PushPulls holdning om å velge bort, være villig til å stille krav og å velge bort de uinteressante. Jeg var heldig og fant etter mange feilskjær (der ingen traff mine to gutter), ei aldeles vanvittig flott og generøs dame på sukker.no. Ironisk nok hadde jeg bestemt meg for å drite i alt som het dating på nett og alt annet med damer før jeg traff henne.

Bruk tid på egenutvikling: les, gå på klatre-, kajakk-, danse-, skrive-, foto-, langrenns- eller squashkurs. Gå på saltimer på treningsstudio, prøv yoga, dra på turer med turistforeningens ungdomsgruppe, start i kor, finn ett eller annet som gjør deg glad og som du elsker. Start i den enden, så kanskje det dukker opp noen underveis. Ellers så er det mange gode råd her om å bruke venner og familie.

Lykke til!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Annonse:

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

40% av fedre tar ikke pappaperm.
Flere nyheter på Verdens beste pappa
Fedre for fedre

Lignende diskusjoner:

Reservepappa: Hvordan begrave stridsøksen med en 5 åring?
hvordan får vi 50/50 eller mer
Hvordan dele omsorg med tanke på økonomi

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Stefar, skilt pappa og alenepappa Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Verdensbestepappa.no finnes også i mobil utgave. Trykk her for å bruke mobilversjonen.

micro