verdens beste pappa boken

Enda en tråd om ny bil...

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Barn og bil
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
soniva

Ble Medlem: 01 Feb 2010

InnleggSkrevet: Man Feb 01, 2010 10:22 pm    Tittel: Enda en tråd om ny bil... Svar med Sitat

Øyet er stort, rødt og vått. Jeg føler jeg har surfet rundt de fleste steder uten å egentlig komme i mål. Problemet? Det samme som de fleste andre her inne - å finne den beste bilen til familien.

Hvorfor skrive en tråd til? Vel - hva har vi forum til? Og ikke minst - det mangler litt viktig informasjon syntes jeg. Høyden på pappa.

Jeg er ikke så høy. Men jeg er høy nok - 185 cm. Og det er nok til at de fleste biler sliter med kombinasjonen meg + bakovervendt barnesete. Fremovervendt er ikke noe vi skal forsøke.

Leverte i dag en Volvo V50 med masse utstyr tilbake til selger. Bilen var flott og prisen var ikke alt for gal. 283' for 2.0/136 og masse utstyr. Men hovedproblemet - at det bakovervendte barnesetet vårt trenger 85 cm fra nakkestø på passasjersete fremme til seterygg i baksete - det sliter de fleste biler med (da sitter jeg sånn noenlunde komfortabelt med mine 185).

Hos forhandler målte jeg en V70 i samme slengen (også passe bra bil - 2008 modell til 328'). Overraskende nok fant jeg ut at den var like liten (eller stor) som V50'en hva plass til barnesetet angår. Den er vesentlig større i andre mål - du har jo plass til en bøffel i bagasjerommet. Men inne i kupeen er det like lite plass i lengeretning (bredden - der snakker vi om noe annet; men problemet mitt er ikke antall barneseter i baksetet Smile)

Så hvor står jeg? Vi kommer nok ikke til å kjøpe bil over 300'. Da er det i såfall de siste 1000 som kipper oss over.
Jeg har litt lyst på noen småting:

- Autoklima
- Xenon
- Bluetooth (ja, kan jo innstalleres i etterkant)
- Litt mer fart og spenning enn en "brød og melk" bil (kan jeg få 1.9 og 125 hester eller så?)
- Hengerfeste
- Forhjulstrekk eller 4W
- Helst 2007 eller nyere (skeptisk etter erfaring med opel'en)

Hvor var jeg. Jo - Volvo er ute. Opel - vi har Opel nå. Og jeg er ikke imponert. Den er kjørt 150' og vi har de siste to årene hatt en del reperasjoner. Så jeg stoler ikke helt på den. Audi/BMW blir for dyre, både ny og brukt.

Avensis har vi kjørt - og den har potensiale. Men jeg er usikker på hvor godt jeg sitter foran rattet med et bakoverlent sete bak meg. Jeg har sett på Mondeo og Passat. Men usikker på plassen (har ikke prøvekjørt dem).

Min svoger er overfornøyd med sin Renault Grand Scenic. Masse utstyr til en rimelig penge. Og økonomisk som få (1.6/105). En fordel med denne er også at baksetet kan skyves bakover for å få enda større plass til barnesete.

Så - er det noen der ute som måler rundt mine mål, har stort bakovervendt barnesete OG som har funnet en bil som passer min beskrivelse? Mao. 185 cm + 85 i sete = ?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Forumet

Skrevet: -    Tittel: -

Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen.
Til Toppen
HoboDan
Moderator

Ble Medlem: 10 Okt 2005

InnleggSkrevet: Man Feb 01, 2010 10:26 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har en Mondeo, 2.0 TDCI med 130 HK.
Den er en av de større i kupéen, så kanskje verdt en titt?

Moderator
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
soniva

InnleggSkrevet: Man Feb 01, 2010 10:30 pm    Tittel: Svar med Sitat

HoboDan skrev:
Jeg har en Mondeo, 2.0 TDCI med 130 HK.
Den er en av de større i kupéen, så kanskje verdt en titt?

Kan jeg få spørre hvor høy du er?
Og hvis du er 185 ++ Kan jeg be deg om en tjeneste? Finne frem tommestokken og måle fra nakkestøtte til ryggen på baksetet når du sitter behagelig i førersetet? Smile Hvis vi snakker i nærheten av 85 cm skal jeg definitivt ta en kikk på Mondeoen Very Happy

(særdeles takknemlig for hjelp)
Til Toppen
HoboDan
Moderator

Ble Medlem: 10 Okt 2005

InnleggSkrevet: Tir Feb 02, 2010 9:01 am    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er dessverre ikke mer enn 1.78 - så kan ikke hjelpe deg der.

Moderator
Til Toppen
Ost
Moderator

Ble Medlem: 27 Sep 2006

InnleggSkrevet: Tir Feb 02, 2010 2:17 pm    Tittel: Svar med Sitat

Kjører Mondeo 2005-mod, 2,0 Tdci.

Er 1,89m lang.

Skal sjekke avstanden når jeg kommer hjem (hvis jeg husker det).

Er forøvrig en meget god bil å kjøre, og masse plass i bagasjerommet (mer enn passat..).

Men hvorfor skal du ha bakovervendt sete bak fører? Jeg har to barn, og for eldstemann plasserte vi han bak passasjersetet så lenge vi bare hadde han. Nå skal vi kjøpe nytt sete til han, blir nok fremovervendt, og da plasserer vi han bak fører og lillesøstra i bakovervendt bak passasjersetet. Min erfaring er at det er viktigere med mobilitet på førersetet enn på passasjersetet.

Jeg sliter forøvrig også bra mye med lengden. Er stokk stiv i alle ledd, og lange bein i forhold til overkroppen, så vi vraket mange bilønsker da vi valgte bil sist, nettopp pga meg og det å ha god plass bak rattet.
soniva

InnleggSkrevet: Tir Feb 02, 2010 2:23 pm    Tittel: Svar med Sitat

Ost skrev:

Skal sjekke avstanden når jeg kommer hjem (hvis jeg husker det).

Dette hadde vært kanon! Smile

Ost skrev:

Men hvorfor skal du ha bakovervendt sete bak fører? Jeg har to barn, og for eldstemann plasserte vi han bak passasjersetet så lenge vi bare hadde han. Nå skal vi kjøpe nytt sete til han, blir nok fremovervendt, og da plasserer vi han bak fører og lillesøstra i bakovervendt bak passasjersetet. Min erfaring er at det er viktigere med mobilitet på førersetet enn på passasjersetet.

Ønsket vårt er han skal sitte bakoverlent så lenge som mulig for å oppnå maks sikkerhet.

På langtur bytter vi jo på å kjøre, så det er nesten like viktig at det er god plass bak passasjersetet. Litt pragmatisk kan en være, men en ønsker jo å ta utgangspunkt i det optimale Smile
Til Toppen
super-ss

Ble Medlem: 22 Jan 2010

InnleggSkrevet: Tir Feb 02, 2010 4:47 pm    Tittel: Svar med Sitat

Det er når man leser sånne ting man skjønner hvor latterlig bilavgiftene er lagt opp i Norge

soniva spør etter en bil som gir litt ekstra kick og så spør pent om 125 hk?? En stor familiebil som da allerede veier en del pluss alt en familie da slenger inn i bilen som gjør den enda tyngre burde hatt mye mer enn 125 hvis trådstarter vil ha ett ekstra kick i ryggen(og kunne kjøre forbi trygt)

Sjekk ut Ford S-Max eller legg noen ekstra lapper på bordet og kjøp deg en ny Skoda Superb stasjonvogn. Den burde passe deg perfekt
Til Toppen
Siggen

Ble Medlem: 06 Nov 2009

InnleggSkrevet: Tir Feb 02, 2010 9:15 pm    Tittel: Bil valg Svar med Sitat

Hei ser ut om er i samme båt som eg var i.. Eg har sett og prøvd mye og Avenis var vell valget vi gikk for, men med bratt bakke opp fra huset og en del trkkeing med båt henger vart det ikke tema så lenge.

Vi ente opp med en Mitsubishi Outlander 4WD 05 mod, og den prisen du snakker om er du fort opp i 06-07 med en rå sterk tdi motor,,, ser du på dinside.no har denne bilen fått 5 stjerner for god plass, og det er ikke noe leke Suv,, er en bil med meget god fremkomlighet og god plass.
Er ikke sikkert du få alt du vill ha i den bilen da slik du nevner,, men den er i alle fall rå og kjøre synes eg.

lykke til i alle fall Smile
Ost
Moderator

Ble Medlem: 27 Sep 2006

InnleggSkrevet: Tir Feb 02, 2010 9:56 pm    Tittel: Svar med Sitat

Har nå tatt noen lette mål (jeg tok ikke ut barnesetet som stod bak førerplassen, men målte "lett").

Diagonalen fra toppen av seteryggen på førersiden til rompeplassering på plassen bak var på ca 70 cm. Rett bakover fra topp seterygg til topp seterygg er ca 80 cm. Dette er målt med førersetet i behaglig posisjon for meg.

Jeg tok ikke med nakkeputen da denne tross alt kan flyttes/reguleres i høyden.

Når vi hadde bakovervendt sete så husker jeg at jeg hadde mindre plass i passasjersetet enn i førersetet i de tilfeller der kona kjørte. VI kjører en del mellom Oslo og Trondheim, og jeg overlevde de turene i hvert fall.

Det blir jo alltid et spm om smak og behag, det har også en del å si hva slags sete du har, og hvordan vinklingen på sittedelen i baksetet er.

Hvis du skal se på alternativer så ville jeg i ditt sete tatt en titt på Touran. Jeg vet av erfaring at jeg sitter OK i baksetet på de, og da bør det vøre noe plass til baksete.

Samtidig må du nok ende opp med å fire på noen av kravene dine hvis dere skal lykkes uten å gå opp i pris. Very Happy
soniva

InnleggSkrevet: Ons Feb 03, 2010 8:29 am    Tittel: Re: Bil valg Svar med Sitat

Siggen skrev:
Hei ser ut om er i samme båt som eg var i.. Eg har sett og prøvd mye og Avenis var vell valget vi gikk for, men med bratt bakke opp fra huset og en del trkkeing med båt henger vart det ikke tema så lenge.

Vi ente opp med en Mitsubishi Outlander 4WD 05 mod, og den prisen du snakker om er du fort opp i 06-07 med en rå sterk tdi motor,,, ser du på dinside.no har denne bilen fått 5 stjerner for god plass, og det er ikke noe leke Suv,, er en bil med meget god fremkomlighet og god plass.
Er ikke sikkert du få alt du vill ha i den bilen da slik du nevner,, men den er i alle fall rå og kjøre synes eg.

lykke til i alle fall Smile

Mine foreldre har en Outlander som de er veldig fornøyd med. Så den er ikke helt av lista den. Men de gangene jeg har hatt barnevogna i bagasjerommet har jeg følt det har vært begrenset med plass. Men kona har veldig lyst på en 4W (på Vegårshei kan det til tider være nedsnødd), så det kan jo være at vi skal vurdere skiboks Smile

Takk for tips!
Til Toppen
soniva

InnleggSkrevet: Ons Feb 03, 2010 8:40 am    Tittel: Svar med Sitat

Ost skrev:
Diagonalen fra toppen av seteryggen på førersiden til rompeplassering på plassen bak var på ca 70 cm. Rett bakover fra topp seterygg til topp seterygg er ca 80 cm. Dette er målt med førersetet i behaglig posisjon for meg.

Dette er ihvertfall en god start. Jeg har klart å finne en forhandler som har både en relativt ny Mondeo og en Grand Scenic inne. Så her skal jeg klare å få sjekket av to biler på en gang Smile Det er ikke langt fra 80 til 85 cm, og hvis poden kan ha litt mindre plass, noe han bør kunne ha, så er dette en avstand som er innenfor rekkevidde.
Ost skrev:
Hvis du skal se på alternativer så ville jeg i ditt sete tatt en titt på Touran. Jeg vet av erfaring at jeg sitter OK i baksetet på de, og da bør det vøre noe plass til baksete.

Touran var egentlig bilen jeg hadde sett meg ut (dog med skiboks). Men etter å ha lest denne artikkelen (http://www.klikk.no/motor/bil/article489901.ece) ble jeg usikker. Testen ble gjort av en far = 187 cm og en mor = 160 cm. Og med setningen: Plass foran bakvendt barnestol: Som i SUV-en er det bare et par fingerbredder mellom mors knær og dashbordet, selv om det skyvbare baksetet står i bakerste posisjon. Kort bil må nødvendigvis bety at det blir trangt et sted. Og da ser jeg egentlig ikke for meg at det er noe større plass i denne enn vi har i opelen i dag.
Ost skrev:
Samtidig må du nok ende opp med å fire på noen av kravene dine hvis dere skal lykkes uten å gå opp i pris. Very Happy

Ja - er redd for det Smile Ser vel at ihvertfall Xenon ryker. Hengerfeste kan ettermonteres. Så får vi se etter det.

BTW - min far ringte i går. I Haugesund har Toyota knalltilbud på 2010 Avensis med 2.0 motor. Sikkert laveste utgave utstyrsmessig, men med fri service til 45 000, 2 sett m/ dekk til 286 900 så har jeg nå bedt ham om å måle innvendig Smile Så får vi se.

Takk for alle tips enn så lenge!
Til Toppen
Pappabjørn

Ble Medlem: 03 Feb 2010

InnleggSkrevet: Ons Feb 03, 2010 12:23 pm    Tittel: Svar med Sitat

Mitsubishi Outlander går bra så lenge du ikke skal ha flere enn 2 barneseter. Jeg er ikke så høy selv, men har en kollega på 2,02 med samme bil som ikke klager. Bagasjeplassen er bra (alt er relativt), 2007 modell og nyere sprekker du nok på budsjettet avhengig av utstyrsnivå. Jeg er kjempefornøyd med den , men med barn #4 og hund må jeg nok opp en størrelse eller to.
ungfar22

Ble Medlem: 02 Aug 2006

InnleggSkrevet: Ons Feb 03, 2010 10:56 pm    Tittel: Svar med Sitat

hei, jeg er 201 og kjører touran, har ingen som sitter bakover vent bak sjafør sette, men har bak pasasjer sette og går greit for meg og sitte der, ikke romslig med plass men greit, eller er touran en topp familie bil med store dører som gjør inn og utlessing av unger veldig enkelt selv for høye mensker...
Til Toppen
Torgny

Ble Medlem: 14 Feb 2010

InnleggSkrevet: Søn Feb 14, 2010 8:58 pm    Tittel: Bimmer 520 Svar med Sitat

Har nettopp hatt en 520 på lån, 02 modell, 170 hester, spekket med utstyr, gått 120` og kosta ca 190`

Knall å kjøre, stor...

for stor for kona, lang som et vondt år, og bred.

Så jeg ser litt etter en sånn familieboks... noe àla voyager, men har så dårlig inntrykk av chrystler, om noen har tips på en sånn bil så er det bare å komme med de...

Men, sjekk 520, den var nok mer passe for deg enn lille meg, jeg er 170 og kona er snaue 160, så denne bilen ble litt voldsom for oss, en hobbit-familie... men vi venter den tredje ungen nå, så vi må nok bytte inn A4`n...
bjortork

Ble Medlem: 16 Feb 2010

InnleggSkrevet: Ons Feb 17, 2010 10:59 am    Tittel: Svar med Sitat

Hva med en gammal Volvo stasjonsvogn fra 80-tallet? Masse plass, stål som i en sovjetisk stormpanservogn, støtfangere som tåler en støyt og mere til - også bakhjulsdrift!! Billige i anskaffelse er de og (tar det igjen på bensinforbruket, men man kan ikke få i både pose og sekk) Laughing
Til Toppen
Torgny

Ble Medlem: 14 Feb 2010

InnleggSkrevet: Ons Feb 17, 2010 11:17 am    Tittel: noenogførr Svar med Sitat

volvo noenogførr er jo krembørse Laughing
soniva

InnleggSkrevet: Tor Feb 18, 2010 11:22 am    Tittel: Da har vi bestemt oss Svar med Sitat

Det ble faktisk en Renaul Grand Scenic: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16718471

Jeg "gir" jo en del på båten. Ikke har den xenon eller cruise controll. Men vi får den til 209' + omreg. Den er stor innvendig, og jeg har rimelig god plass til skrotten min når jeg sitter skikkelig i førersetet.

Det er ingen tvil om at bilen er støgg på en fin måte, og den bruker vel 1 mil eller så på forbikjøring. Men det er kanskje ikke det verste å ha en brød og melk bil i denne fasen i livet.
Til Toppen
BompiBjørn

Ble Medlem: 25 Aug 2007

InnleggSkrevet: Tor Feb 18, 2010 2:41 pm    Tittel: Svar med Sitat

Gratulerer med ny bil.
Det er nok flere av oss som må ofre litt i forhold til hva vi helst vil ha og hva vi ender opp med når det gjelder bil.
Annonse:

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Verdens beste pappa anerkjennes med stipend
Samvær med små barn
delt / felles økonomi

Lignende diskusjoner:

Enda et spm om flytting.
kan vi "låse" en tråd om termindatoer?
Presonlig tråd på forumet?

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Barn og bil Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Verdensbestepappa.no finnes også i mobil utgave. Trykk her for å bruke mobilversjonen.

micro