verdens beste pappa boken

Den nye barneloven av 1. Juli 2010 - Er den til pynt???

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Stefar, skilt pappa og alenepappa
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Bergen73

Ble Medlem: 19 Okt 2010

InnleggSkrevet: Tir Okt 19, 2010 9:27 pm    Tittel: Den nye barneloven av 1. Juli 2010 - Er den til pynt??? Svar med Sitat

Lurer litt på om det er noen her inne som har prøvd å bruke den nye barneloven rettslig, med hensyn til delt bosted og omsorg.
Det er svært lite som er blitt skrevet om dette i media, og jeg synes dette burde vært et hett tema blandt oss menn som sliter med en X.

Vurderer nå å gå til sak med den nye loven i hånd, men ser av alle tekster på nettet at denne loven praktiseres i liten grad??
Hva i all verden skal vi med den da?? Jeg bor ikke i gangavstand til mitt tidligere hjem, men rett i overkant av 5km unna.
Hun nekter delt omsorg og bosted, selv om ungene til denne dag ikke har hatt problemer med ordningen.(Vi har etter mekling på familierådgivningskontoret en avtale om samvær på 50%)
Men jeg vil gjerne ha like mye bestemmelsesrett for mine unger senere. Slik det er nå kan hun med sin fulle rett flytte hvor hun vil i landet, og forandre etternavn på ungene etc..

Hadde dette vært en lov som kvinnene hadde fått "tildelt" i sin kamp om likestilling og sett at den ikke virket, ville de veltet inn over alle medier i hele Norge, for å få full oppmerksomhet rundt temaet!
Er det noen som har litt innsikt i denne nye loven?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Forumet

Skrevet: -    Tittel: -

Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen.
Til Toppen
drivedeep9

InnleggSkrevet: Ons Okt 20, 2010 6:53 am    Tittel: Svar med Sitat

hun bare bryter tidligere avtale?

jeg mente jeg hadde lest ett sted at man nå skulle holde seg i samme fylke, selv om jeg tror at endel av kvinner i praksis gjør som det passer dem.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Bergen73

InnleggSkrevet: Ons Okt 20, 2010 12:41 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hun vil nå at jeg skal ha mindre samvær. Under 50%. Lurer litt på om det har noe med NAV-kalkulatoren å gjøre?
Har ikke funnet noen steder der det står noe veldig konkret om avstander, men har lest en del av det Frode Thuen har skrevet, og der anbefales det at det ikke er større avstand en en halvtimes kjøring mellom hjemmene ved delt bosted, og at foreldrene samarbeider godt.
Til Toppen
kjas
Moderator

Ble Medlem: 06 Feb 2006

InnleggSkrevet: Ons Okt 20, 2010 1:14 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg kan ikke påberope meg å vite noe særlig om dette, men noe kan jeg si:

Hva som står på nettet om praksis i slike saker er lite relevant. Det samme er anbefalinger fra samlivspsykologer. Det som teller noe når man eventuelt går til retten er gjeldende lovverk, i dette tilfellet Barneloven. Denne ligger tilgjengelig på Lovdata.no, men det vet du nok.

Lovverket (slik jeg leser det) sier uansett lite om fordeling av samvær, men påpeker samtidig at det skal være enighet om fordeling, ellers må det avgjøres rettslig. Når det gjelder eventuell flytting er det flere ting som er inne og regulerer eventuelle innsigelser, men det står ingenting om avstand.

Har du prøvd å spørre advokaten her på nettstedet?

Moderator på forumet, så husk reglene.

Gi Blod! Bli blodgiver.
Til Toppen
Bergen73

InnleggSkrevet: Tor Okt 21, 2010 10:26 pm    Tittel: Takk for tilbakemelding Kjas. Svar med Sitat

Men et spørsmål. Skal det være slik at ved et brudd, så er det vi pappaer som må ta en kamp. At det alltid vi som skal ha et "spørsmålstegn" eller "dårligste forsørger" - stempel over oss. Hører så altfor ofte at grunnen er at far som regel er den som er kriminell, drikker eller slår. Dette er jo bare promille av oss menn som gjør. De som velger annenhver helg og onsdag, vet at de ikke kan, men de av oss som vil være en del av livet til barnene våre, burde vi måtte ta en enslig kamp mot hele systemet? Er det ikke på tide at vi reiser oss og puster liv i, og gir den nye loven et "ansikt", slik at det blir umulig å unngå/unnlate den i rettssystemet?

kjas skrev:
Jeg kan ikke påberope meg å vite noe særlig om dette, men noe kan jeg si:

Hva som står på nettet om praksis i slike saker er lite relevant. Det samme er anbefalinger fra samlivspsykologer. Det som teller noe når man eventuelt går til retten er gjeldende lovverk, i dette tilfellet Barneloven. Denne ligger tilgjengelig på Lovdata.no, men det vet du nok.

Lovverket (slik jeg leser det) sier uansett lite om fordeling av samvær, men påpeker samtidig at det skal være enighet om fordeling, ellers må det avgjøres rettslig. Når det gjelder eventuell flytting er det flere ting som er inne og regulerer eventuelle innsigelser, men det står ingenting om avstand.

Har du prøvd å spørre advokaten her på nettstedet?
Til Toppen
Wetting2

Ble Medlem: 18 Des 2009

InnleggSkrevet: Søn Okt 24, 2010 11:16 pm    Tittel: Svar med Sitat

Må først og fremst si at jeg føler virkelig med deg.
Jeg går igjennom noe av det samme nå, der moren flyttet 60 mil unna ved samlivsbrudd, vi fikk til slutt en samværsavtale som hun brøyt til gangs som tilsa at jeg skulle komme på besøk til de hver tredje helg i mnd.

Nå har jeg flyttet etter de og bor 3 mil unna, noe som i følge den gamle samværsavtalen gjør at vi skal lage ny avtale.
Forslaget fra mor om ny avtale var rett og slett hårreisende! Hun ville fortsette med tredjehver helg, men da kun 4 timer på dagtid, fredag, lørdag og søndag.

Har også opplevd å reise 60 mil for og ha "min helg", men så komme til låst dør der mor nekter å låse opp. Ringte da politiet for bistand men fikk bare et innpakket "your fucked" tilbake.

De delene som "beskytter barns rettigheter til å ha et forhold til far" i barneloven er rett og slett bortkastet, da det er veldig mange ledd og paragrafer som ikke blir praktisert eller håndhevet av noen.

Som fedre er vi faktisk helt hjelpesløse i sånne situasjoner, og mor får ture frem akkurat som hun vil.

Eneste løsningen er dessverre rettsak. Noe som tar lang tid, koster enormt mye penger og krever en hel drøss av energi.. For ikke snakke om det følelsesmessige rundt det.

Jeg har prøvd å legge "press" ved og benytte advokater i forhold til barnemoren, men uten å dra det opp i domstol da hun rådet meg til å vente til barnet er minst 1 år, siden dommere har en tendens til og gi moren medhold når de er såpass unge.. Men det lyktes dessverre ikke i mitt tilfelle.

Har derfor ingen andre råd å komme med annet en å si at jeg virkelig håper det løser seg, og hang in there Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
Annonse:

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Endringer i barneloven våren 2010
Ny barnelov 1 juli 2010?
Avslag på pappaperm - for sen innsendelse av søknad om utsettelse

Lignende diskusjoner:

Vedrørende ny barnelov av 01 juli 2010.
Julekalendre og desember 2010 tilbud
Pappapermisjon Desember-februar 2010/2011 (Bergen)

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Stefar, skilt pappa og alenepappa Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Verdensbestepappa.no finnes også i mobil utgave. Trykk her for å bruke mobilversjonen.

micro