verdens beste pappa boken

Delt Omsorg 50-50

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Stefar, skilt pappa og alenepappa
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
fjelltroll69

Ble Medlem: 29 Okt 2011

InnleggSkrevet: Lør Okt 29, 2011 7:46 pm    Tittel: Delt Omsorg 50-50 Svar med Sitat

Hei. Jeg har et spørsmål anngående med min delte omsorg med barnemora og vi har da 50-50% 1 uke hos Mor og 1 uke hos far. Barnet vårt har nå blitt 3 år og vi fikk den delte omsorgen når barnet vårt var ca 1,5 år.
Det jeg lurer på er når det går å utvide samværsperioden får barnet? om det går å ha barnet i 2 uker hver i stedet for 1 uke og når det kan skje? om barnet er for liten eller hva er det beste? Vi har et godt samarbeide og barnet er tilpasningsdyktig. Jeg vil gjerne begynne med 2 uker men mor vil ikke dette da så jeg lurer på om noen andre som har noen erfaringer med dette?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Forumet

Skrevet: -    Tittel: -

Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen.
Til Toppen
Bamsepappa2

Ble Medlem: 29 Aug 2011

InnleggSkrevet: Tir Nov 01, 2011 1:00 pm    Tittel: Svar med Sitat

2 uker er veldig lenge for ett barn.

1 uke hos mor, deretter en uke hos far er nok det som antas å være det beste for barnet.

Hvorfor vil du ha 2 uker?
Til Toppen
fjelltroll69

InnleggSkrevet: Ons Nov 02, 2011 8:35 am    Tittel: Svar med Sitat

Har jo hørt at flere har den ordningen med 1 uke hos far og 1 uke hos mor, jeg har også prata med andre som sier at barna blir mere roligere og får mer stabilitet når de er litt lengre hos hver av foreldrene når de er 2 uker fordi de slipper å stresse og omstille seg så mye. Barn er jo meget tilpassningsdyktige så jeg er her å hører om det er noen andre som har den erfaringen.
Til Toppen
oleH

Ble Medlem: 20 Okt 2011

InnleggSkrevet: Ons Nov 02, 2011 10:54 am    Tittel: Svar med Sitat

Personlig synes jeg 1 uke hos mor og 1 uke hos far er det mest fornuftige.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
jerry

Ble Medlem: 14 Nov 2011

InnleggSkrevet: Tir Nov 15, 2011 11:39 pm    Tittel: Svar med Sitat

Må si jeg ståtter fjelltroll der da. det kan ofte bli slikt 1-2 dger går på og få innkjøring og slikt som da har man igjen 4-5 dager med full fokus, tror vel igrunnen *barnet* får en bedre følelse selv og med og føle at den bor hos ene parten da og ikke lurer på hvor den skal hen idag.

har selv vokst opp i slikt litt her litt der greier og jeg vil tro jeg hadde klart meg vel bra uten alt den der byttingen, men så spørs det jo fra familie til familie da Smile
Til Toppen
fjelltroll69

InnleggSkrevet: Ons Nov 16, 2011 1:32 pm    Tittel: Svar med Sitat

Tusen takk for svar og jeg vil prøve å høre om dette er etisk forsvarlig ovenfor barna, ikke forledrene.
Til Toppen
Ninetta Bagarelli

Ble Medlem: 15 Nov 2011

InnleggSkrevet: Ons Nov 16, 2011 8:53 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er på generelt grunnlag veldig skeptisk til at små barn skal ha to hjem, da jeg syns det virker veldig stressende på barna.
jeg er veldig FOR at begge foreldrene skal få lov å være med barna, men syns det er en umenneskelig situasjon å sette barna i ved å gi dem to hjem.

Familievernkontorene rundt om henviser også til nyere forskning på dette med todelt omsorg. Det viser seg at dette har uheldig virkning på barnet på mange vis. Denne forskningen er i startgropen, for de er først det siste tiåret at delt omsort virkelig har tatt av. Senvirkningene har altså enda ikke blitt godt nok dokumentert.
Familievernkontorene fraråder også helt delt omsorg før barnet er 3 år.

Hadde du selv orket å pendle mellom to hus i åresvis ? Mange bruker argumentet "barn er tilpasningsdyktige", og til det kan jeg si: ja, de er det, men ikke på den måten vi ønsker å tro. De går igjennom en stresset barndom tilsynelatende fornøyde, men vokser opp med masser av dårlig samvittighet ovenfor begge foreldrene. De sitter igjen med følelsen av rotløshet, av at de har bodd i koffert hele barndommen, at de har fått en splittet oppdragelse, osv....Listen er lang, og alt dette skjuler de for foreldrene. Mange, mange barn med to hjem kan fortelle at de inderlig ønsket seg et stabilt hjem hvor de visste de skulle være.

Nå var ikke dette et svar på spørsmålet ditt, men når du snakker om 2 uker i stedet for 1, vil jeg si at 2 uker da må være bedre. Barnet kommer mer inn i rutinene i det hjemmet han er i.
Til Toppen
fjelltroll69

InnleggSkrevet: Ons Nov 16, 2011 9:49 pm    Tittel: Svar med Sitat

Men husk at begge foreldre er like gode foreldre og hvis du definnerer på den måten du beskriver her så blir det diskriminering og mor for omsorgen mens far får vanlig besøksrett. 50-50 funkerer så utmerket sammen med barnemor her men det å si at det er uforsvarlig er vell å trekke hastet konklusjon på hvor forsvarlig dette er i samsvar med barnasutvikling. Barnas utvikling har faktisk blitt mye bedre med fars omsorg enn mors omsorg heter det i ny forskning for dette beviser at vi fedre er ingen dårlig foreldre vi som mødre, vi mangler pupp men i vårt tilfelle så ble det erstaning på flaske og dette kan vi gutta også gjøre.
Til Toppen
jerry

Ble Medlem: 14 Nov 2011

InnleggSkrevet: Tor Nov 17, 2011 12:09 am    Tittel: Svar med Sitat

Tror igrunnen det der er litt opp til alle for jeg tror nok,
pappa har en ting som barne trenger og mamma har noe barne trenger og.

Men fremdeles er det ofte jeg hører folk som diskuterer foreldrenes rettigheter istede for barnets beste da, selv om jeg hadde blitt skilt hadde jeg vel ville sett annerledes på det men ofte blir barnet 2 prioritet.

1 pri folk bruker virker ut for meg og være nav støtte ect barne bidrag så andre parten klarer seg.

3 pri blir og overtale barnet hvem som er best foreldre..

ikke stygt ment mot noen men dette hører jeg ofte i luften rundt omkring.
Til Toppen
fjelltroll69

InnleggSkrevet: Tor Nov 24, 2011 6:41 pm    Tittel: Svar med Sitat

Både mor og far er like gode foreldre uansett alder men det er forskjell på hvordan vi foreldre er også da i forhold til alder og kultur etc men vi må fokusere på barnets beste og ikke på oss foreldre men vi må kunne stille spørsmålet om barnefordelingen er riktig ovenfor hver enkelt barn det gjelder. Tenker bare på hvordan barna ville få det i forhold til lengre perioder hos hver enkelt forelder jeg da, i stedet for 1 uke så får barnet mye bedre ro i forhold til tilpasning og ikke så mye jag og mas i forhold til å bli som en kasteball mellom oss foreldre.
Til Toppen
lekebamse

Ble Medlem: 30 Des 2010

InnleggSkrevet: Fre Nov 25, 2011 4:53 pm    Tittel: Svar med Sitat

Eit lite barn tåler å bli flytta mykje på, det er nærleik til dei få personane som barnet er tilknytta til som er viktig.

Eldre barn derimot ynskje seg meir stabilitet. Og då er mest viktig at foreldra bur så nært som mogleg kvarandre og samarbeider godt. Om det er 50/50 annakvar veke eller kvar veke har lita betydning når det er gåtur mellom dei.
Til Toppen
PushPull

Ble Medlem: 19 Des 2011

InnleggSkrevet: Man Des 19, 2011 1:16 pm    Tittel: Svar med Sitat

Ninetta Bagarelli skrev:
Jeg er på generelt grunnlag veldig skeptisk til at små barn skal ha to hjem, da jeg syns det virker veldig stressende på barna.
jeg er veldig FOR at begge foreldrene skal få lov å være med barna, men syns det er en umenneskelig situasjon å sette barna i ved å gi dem to hjem.

Familievernkontorene rundt om henviser også til nyere forskning på dette med todelt omsorg. Det viser seg at dette har uheldig virkning på barnet på mange vis. Denne forskningen er i startgropen, for de er først det siste tiåret at delt omsort virkelig har tatt av. Senvirkningene har altså enda ikke blitt godt nok dokumentert.
Familievernkontorene fraråder også helt delt omsorg før barnet er 3 år.

Hadde du selv orket å pendle mellom to hus i åresvis ? Mange bruker argumentet "barn er tilpasningsdyktige", og til det kan jeg si: ja, de er det, men ikke på den måten vi ønsker å tro. De går igjennom en stresset barndom tilsynelatende fornøyde, men vokser opp med masser av dårlig samvittighet ovenfor begge foreldrene. De sitter igjen med følelsen av rotløshet, av at de har bodd i koffert hele barndommen, at de har fått en splittet oppdragelse, osv....Listen er lang, og alt dette skjuler de for foreldrene. Mange, mange barn med to hjem kan fortelle at de inderlig ønsket seg et stabilt hjem hvor de visste de skulle være.

Nå var ikke dette et svar på spørsmålet ditt, men når du snakker om 2 uker i stedet for 1, vil jeg si at 2 uker da må være bedre. Barnet kommer mer inn i rutinene i det hjemmet han er i.

Ikke for å være frekk, men dette er et ganske tåpelig innlegg. Og da dette postes av en BM/kvinne, og vi er i Norge, antar jeg du mener det er en selvfølge at barnet skal bo hos mor.

Jeg er med på at delt bosted før barn når en viss alder sikkert kan være turbulent.. Men du uttaler her at delt hjem på et generelt grunnlag ikke er å foretrekke. Fortell meg da hva alternativet er, hvis man skal gi barnet mulighet til å opparbeide seg et like nært forhold til begge parter? Jeg har selv hatt besøk av barnet mitt på timesbasis i en lang periode før jeg fikk overnattinger. Det var først da jeg kunne per definisjon være en omsorgsperson. Saken er at uansett hvor god og kjærlig far jeg er vil jeg alltid være "annenrangs" så lenge barnet ikke blir gitt samme mulighet til å bli kjent med meg som barnemor.

Er delt hjem noen ideell situasjon for barnet? Nei, på ingen måte. Ingen krangler vel på at en oppvekst med mor og far, i et lykkelig forhold under samme tak, er å foretrekke. Men når det er umulig å oppnå, skal barnefar da nedjusteres til en "onkel" av noe slag i barnets øyne? Er manko på en ekte og fullverdig farsfigur i livet å foretrekke?

Barnet har rett til at ting legges til rette for å kunne opparbeide et like nært forhold til både barnemor og barnefar. Det sier seg selv at begge parter bør gjøre det enklest mulig for barnet å håndtere situasjonen (bosette seg nærme hverandre, være fleksible på dager dersom det er aktiviteter som tilsier at barnet bør være et gitt sted, osv). Barnets beste skal selvfølgelig til en hver tid være i fokus.
Til Toppen
Annonse:

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Delt omsorg og barnetrygd
Overgangsstønad ved delt bopæl
Delt omsorg/utvidet barnetrygd

Lignende diskusjoner:

Regler for flytting med de som har delt foreldreansvar 50-50
Delt bosted og overgangsstønad
Rettigheder ved 60/40 i forhold til delt bosted

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Stefar, skilt pappa og alenepappa Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Verdensbestepappa.no finnes også i mobil utgave. Trykk her for å bruke mobilversjonen.

micro