verdens beste pappa boken

Delt fast bosted og omsorg

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Stefar, skilt pappa og alenepappa
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
T-bone

Ble Medlem: 05 Mai 2011

InnleggSkrevet: Tor Mai 05, 2011 10:45 am    Tittel: Delt fast bosted og omsorg Svar med Sitat

Jeg har et ønske om å dele barna 50/50 med moren, dvs delt fast bosted, delt omsorg og at de er hos hver av oss annenhver uke. Ordningen nå er at mor har hovedomsorgen og jeg har samvær 5 dager annenhver uke. Barna er 8 og 10 år og sier selv at de kunne ønske de var hos meg annenhver uke.

Jeg har tatt det opp med moren og hun sier at siden jeg ikke bor i samme skolekrets og at vårt samarbeid ikke fungerer så er det ikke bra for barna at de tilbringer 50% av tiden med meg.

Det jeg lurer på om noen har noen meninger eller kunnskap om er:

Samme skolekrets
Dette er ofte trukket frem som en viktig forutsetning for å ha en slik ordning som jeg ønsker. Er det noen som har noen meninger om hvor sterkt dette momentet er?

Jeg bor 2 mil unna moren, men kjører barna til skole og trening når de er hos meg. Jeg henter og bringer barnas venner til besøk og overnatting. I tillegg er det gode bussforbindelser. Jeg kan ikke se at det skal være så vanskelig å få til selv om jeg ikke bor i samme skolekrets. Det er tross alt bare tale om å ha barna 2 dager mer annenhver uke enn hva som er tilfelle i dag.

Hva er godt nok samarbeid?
Moren hever at samarbeidet ikke fungerer. For meg fungerer det bra. Jeg har sagt til moren at jeg ikke ønsker at hun ringer meg i tide og utide og at jeg foretrekker sms hvis hun har noen beskjeder. Ellers så stiller jeg opp som barnevakt når hun trenger det (noe som i praksis betyr at jeg har barna mer enn 5 dager annehver uke) og kjøper mye klær og utstyr som barna trenger (moren skulle egentlig ha sørget for dette siden hun får barnebidrag av meg).

Har noen en formening om det finnes en almen oppfatning om hva som er et "godt samarbeid"? Er det nok at en person blir trassig og bestemmer seg for at det ikke er godt samarbeid eller er det noen objektive kriterier som eksisterer for å kunne si at det er et godt samarbeid?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Forumet

Skrevet: -    Tittel: -

Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen.
Til Toppen
lekebamse

Ble Medlem: 30 Des 2010

InnleggSkrevet: Lør Mai 14, 2011 12:47 am    Tittel: Svar med Sitat

Hei. 2 mil er eit lite stykke. Det inneberer vell at barna har forskjellige venner basert på kor dei bur? Om ikkje barna har nokre venner hos deg så ville eg sterkt vurdert å flytta nærmare barnemor for og så gå på mekling på familievernkontoret og legge fram at du ynskjer ein 50% ordning. Eg meiner at sykkelavstand(ca 5km) er maks det ein bør ha i avstand mellom seg.

Eg synes at det virker som om at dykk har eit greit samarbeid. Det mange fleire som sliter skikkeleg med å samarbeide. Røde kors har ein samværsteneste for foreldre som verkeleg sliter med å samarbeide. -> http://lokal.rodekors.no/distrikt_hjemmesider/rogaland_rode_kors/aktuelt_og_nyheter/samvarstjeneste_frivillige_sokes/
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
jens

Ble Medlem: 11 Jan 2011

InnleggSkrevet: Søn Mai 15, 2011 3:20 am    Tittel: Svar med Sitat

Hei.
Synes du har et godt poeng at barna kun blir 2 dager mer hos deg hver uke, at du videre stiller opp når det ellers trengs.
Er det hele økonomisk at mor ikke vil gå inn på en ordning på delt bosted?
Regner med dere viderefører ordningen med skole, fritidsaktivitet, og venner som det er i dag. Ser egentlig ikke noe problem om dagens ordning fungerer og den utvides som du tenker, og barna vil. For å sette det på spissen, barnas mening skal vektlegges, det ville retten ha gjort i en slik sak. Dette vet også BM om hun har fulgt med.
Har du puttet inn tallene i navs bidragskalkulator og sett hva det vil utgjøre i mindre bidrag? Regner med BM også vet hva det innebærer om dere skulle få kontrakt på delt bosted, (ikke 50/50 samvær). Da kan dere ikke flytte og ta med barn, barn blir da mest trolig hos den som ikke flytter, dvs .hun mister kontrollen på dette med å kunne flytte. Videre 1000 kr mer i skatt hver mnd. annet hvert år. Barnetrygden annet hvert år blir borte for henne. Mottar hun andre stønader forsvinner de med, slike som overgangsstønad.
Hvis du ikke får henne med på delt bosted, hva med bosted på hver sitt barn? Da blir dere ”såkalte aleneforsørgere” begge to, for hver deres barn og BM beholder sine rettigheter, og du får de samme.
Men da bør dere lage en kontrakt der den ene ikke kan flytte, slik at barn blir skilt fra hverandre. Jeg har skrevet et innlegg på tråden til OwO 14 mai, du kan lese og se om du ser noe nyttig der.
Som sagt jeg gjentar i og med samværet fungerer godt med transport til, og fra alt barn skal på så burde det går bra og utvide 2 dager i uken, og spesielt når barn har medbestemmelsesrett. Dette er noe du burde bruke som argument. Det finnes ingen regel om hvor langt det bør være mellom foreldre. Noen skolekretser er store og andre er små. Så og setter grenser der går nesten ikke. Du burde ikke la deg diktere av BM. Mange kommentarer er sårende, og kan være vanskelig og svelge. Dere samarbeider i utgangspunktet bra for en utenforstående når du har samvær som i dag, og barna er fornøyde. De vil være mer hos deg, og det ville jeg forsøkt å imøtekomme, det burde BM også skjønne. Det er mange forståsegpåere på dette området, og det finnes ikke noe fasit svar. Det er ofte motpart bruker fraser tatt ut av en annen sak, og ”synes” den passer i deres egen. Dette er en måte å forvare seg på. Er mye overtalesetekikk som brukes i slike forhandlinger. Kan hende du trenger hjelp? Du kunne innkalle til ny mekling på familievernkontoret? Men før det ville jeg bedt om et rådgivingsmøte alene for å lufte holdningen der. Kan være forutinntatt, og i mot deg? Du kan også kontakte advokat som er ”spesialist på området”. Det kan være en god investering og rådføre seg der. Siste runde er rettssystemet om du ikke vinner fram, men jeg har skjønt at retten har en snever mulighet til å dømme delt bosted.
Lykke til.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
T-bone

Ble Medlem: 05 Mai 2011

InnleggSkrevet: Man Mai 16, 2011 2:41 pm    Tittel: Svar med Sitat

Takk for gode innspill. Primært er det ikke av hensyn til penger at jeg ønsker å ha barna mer, men av hensyn til barna og kontroll med at hun ikke plutselig finner på at hun skal flytte langt av sted.
For moren tror jeg desverre det er omvendt, virker som hun finner passende argumenter og bruker barna for å melke de ordninger som finnes slik at hun kan jobbe minst mulig. Tragisk.

Skal på meklingsmøte snart, så får vi se hva det blir til.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Annonse:

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Delt bosted og skatteklasse 2
Delt omsorg
Delt omsorg og barnetrygd

Lignende diskusjoner:

Regler for flytting med de som har delt foreldreansvar 50-50
Delt bosted og overgangsstønad
Rettigheder ved 60/40 i forhold til delt bosted

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Stefar, skilt pappa og alenepappa Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Verdensbestepappa.no finnes også i mobil utgave. Trykk her for å bruke mobilversjonen.

micro