|
|
| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Delt eller felles økonomi?? |
| Delt |
|
26% |
[ 7 ] |
| Felles |
|
73% |
[ 19 ] |
|
| Antall stemmer : 26 |
|
| Av |
Innlegg |
dobbelpappa Moderator

Ble Medlem: 08 Des 2010 Innlegg: 191 Bosted: Stavanger
|
Skrevet: Ons Feb 02, 2011 8:27 am Tittel: delt / felles økonomi |
|
|
Etter litt diskusjon på en annen tråd i dette forumet, ble jeg egentlig litt nysgjerrig på dette med økonomien til andre familier her inne..
Her i familien har vi felles økonomi, dvs at alt vi tjener hiver vi inn på en konto, sparer på en konto og betaler regninger isammen. Mer og mer i det siste, hører jeg om familier med barn/uten barn/felles hus/bil osv. har delt økonomi..
Hva er det som skjer med folk? (DETTE ER MIN PERSONLIGE MENING OG ER IKKE OPPE FOR DISKUSJON PÅ MINE MENINGER OG VERDIER)
Jeg ble oppdratt i den tro at når man ble samboere/forlovet/gift, så delte man. Om jeg tjener mye mer enn min kone, skal ikke jeg "låne" penger til henne slik at hun kan få kjøpt seg klær/betale telefonregning etc..
Vi er tross alt en familie, og da er man sammen om ting. Går det dårlig for den ene parten av familien, da går det dårlig for HELE familien. Om min kone hadde mistet jobben og ikke kunne betalt for seg, da hadde ikke jeg gått å kjøpt meg en ny data/nye klær etc, bare fordi JEG hadde penger...
Hva mener dere andre om dette? _________________ 09.07.10 - 1655gram, 44cm lang - gutt
09.07.10 - 1675gram, 43cm lang - gutt
Moderator.
Sist endret av dobbelpappa den Ons Feb 02, 2011 9:15 am, endret 1 gang |
|
| Til Toppen |
|
 |
Forumet
|
Skrevet: - Tittel: - |
|
|
Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen. |
|
| Til Toppen |
|
 |
folge
Ble Medlem: 25 Jan 2008 Innlegg: 18 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: Ons Feb 02, 2011 8:37 am Tittel: |
|
|
| helt enig. vi har felles økonomi hvor vi deler alt. |
|
| Til Toppen |
|
 |
dalnetslem Moderator

Ble Medlem: 05 Okt 2005 Innlegg: 1574 Bosted: Nittedal
|
Skrevet: Ons Feb 02, 2011 9:01 am Tittel: |
|
|
Her i huset har vi også delt økonomi. Alt går inn på en felles konto, og når regninger er betalt, penger til alt av klær til poden, mat, bilutgifter, fremtidige regninger, sparing etc etc er satt av, så deler vi det som er igjen i 2, som vi da overfører til hver vår "private" konto, så vi da har like mye "egne" penger som vi bruker på hva vi måtte ønske, synes det fungerer bra. _________________ Meget stolt pappa til Casper siden 20.05.06!
Moderator. |
|
| Til Toppen |
|
 |
pAppaNorD Moderator

Ble Medlem: 13 Mai 2008 Innlegg: 318 Bosted: Oppegård
|
Skrevet: Ons Feb 02, 2011 9:09 am Tittel: |
|
|
Her deler vi også alt i to etter at alt er samlet i en pott. Eneste problemet er at økonomien er såpass skjør at det sjeldent er mye penger igjen etter at regningene/bil/husleie/mat/ungen er betalt.
....bare jeg får meg en fast jobb nå så blir det bra  _________________ Galskap? Det er å tilbringe et liv i sofaen...
Pappa til Cecilia 03.01.2009 & Sunniva, født 16.08.2011 <3 |
|
| Til Toppen |
|
 |
dobbelpappa Moderator

|
Skrevet: Ons Feb 02, 2011 9:14 am Tittel: |
|
|
| dalnetslem skrev: | | Her i huset har vi også delt økonomi. Alt går inn på en felles konto, og når regninger er betalt, penger til alt av klær til poden, mat, bilutgifter, fremtidige regninger, sparing etc etc er satt av, så deler vi det som er igjen i 2, som vi da overfører til hver vår "private" konto, så vi da har like mye "egne" penger som vi bruker på hva vi måtte ønske, synes det fungerer bra. |
| pAppaNorD skrev: | | Her deler vi også alt i to etter at alt er samlet i en pott. Eneste problemet er at økonomien er såpass skjør at det sjeldent er mye penger igjen etter at regningene/bil/husleie/mat/ungen er betalt. |
Men det jeg ikke forstår med det som dere sier over, er jo at dere har både delt OG felles økonomi..
i vårt hus deler vi ingenting i to... jeg bruker /kjøper det jeg har lyst på, selvfølgelig etter vi har diskutert om vi har råd til det, og kona gjør det samme.. Det er ikke slik at etter regninger osv så deler vi det resterende på oss to. da får man jo samme problemet som man har om kona bruker opp alle penge etter en halv måned og du bare sparer pengene... Da vil jo du få MASSE penger til en eventuell ferie, mens kona/dama har mindre penger pga hun kanskje har kjøpt noe klær hun hadde lyst på.. _________________ 09.07.10 - 1655gram, 44cm lang - gutt
Moderator. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Ost Moderator

Ble Medlem: 27 Sep 2006 Innlegg: 1193 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Ons Feb 02, 2011 10:11 am Tittel: |
|
|
Annen modell her.
Egne konti, men felles innsats på betaling av regninger, husholdning osv osv. Begge sparer på BSU og egen sparekonto. Alle utgifter (klær til oss selv, barna, ferier mat osv osv osv osv fordeles fortløpende. I praksis felles.
Vi har i prinsippet bestemt oss for å få en felles økonomi, men da begge er bra treige, blir det foreløpig med intensjonen om å gjøre dette.
Utgangspunktet da vil være felles inngangskonto, med regninger direkte derfra, BSU og sparing likeså til egne konti. Det eneste vi ikke er sikre på er hvorvidt vi skal ha en egen matkonto eller om vi skal ta dette fra egne personkonti. _________________ Klumpen, knerten, og snart knøttet. |
|
| Til Toppen |
|
 |
kjas Moderator

Ble Medlem: 06 Feb 2006 Innlegg: 1377 Bosted: Tønsberg
|
Skrevet: Ons Feb 02, 2011 10:11 am Tittel: |
|
|
Er mange måter å gjøre det på. Vi har felles økonomi, og pøser det vi har og det vi får inn på en konto begge har tilgang på når vi får lønn. Der deler vi i regningskonto, spare-/bufferkonto og brukskonto + at vi gir oss selv en passende dose lommepenger.
Brukskontoen dekker alle løpende felles utgifter, altså mat, bensin, klær til ungene og annet vi vet dukker opp.
Lommepengene (det høres latterlig ut når jeg kaller det det, jeg vet) går til det vi har lyst på, enten det er sko, klær, bøker eller tørre baguetter fra kantinen. Jeg sørger også for å ha nok lommepenger til evt. utlegg jeg gjør i jobbsammenheng (parkering, togbilletter etc).
Trenger vi mer til noe, tar vi fra bufferen. Det blir vi enige om når det trengs.
Vi har gjort det slik siden vi fikk unger. Var veldig ok å ha det slik mens inntektene var skrale og vi måtte ta av sparepengene for å få det til å gå rundt. Det bidrar til større felles ansvar. _________________ Pappa til Brage - født 09.09.2006,
og Ronja - 02.08.2009.
Moderator på forumet, så husk reglene.
Gi Blod! Bli blodgiver. |
|
| Til Toppen |
|
 |
T82
Ble Medlem: 13 Jan 2011 Innlegg: 28
|
Skrevet: Ons Feb 02, 2011 11:10 am Tittel: |
|
|
| Vi har 1 felles konto som alt av lån, komunaleavgifter strøm etc blir trekt fra pluss penger til mat og andre ting som er felles. Setter inn en fast sum hver månde som skal holde til dette. resten av pengene bruker vi til det vi ønsker selv. Synes dette funker fint, tror det hadde blitt mye uenigheter om vi skulle slenge inn hele lønninga inn på 1 felles konto, madammen hadde nytt godt av det ettersom jeg har hovedinntekten foreløpig. Vi har valgt å gjøre det slik pga å slippe konflikter om hvem som skal bidrar med det osv osv. Seff om det blir et lite budsjett sprekk så putter jeg inn litt ekstra.. |
|
| Til Toppen |
|
 |
pAppaNorD Moderator

Ble Medlem: 13 Mai 2008 Innlegg: 318 Bosted: Oppegård
|
Skrevet: Ons Feb 02, 2011 12:01 pm Tittel: |
|
|
| dobbelpappa skrev: | | dalnetslem skrev: | | Her i huset har vi også delt økonomi. Alt går inn på en felles konto, og når regninger er betalt, penger til alt av klær til poden, mat, bilutgifter, fremtidige regninger, sparing etc etc er satt av, så deler vi det som er igjen i 2, som vi da overfører til hver vår "private" konto, så vi da har like mye "egne" penger som vi bruker på hva vi måtte ønske, synes det fungerer bra. |
| pAppaNorD skrev: | | Her deler vi også alt i to etter at alt er samlet i en pott. Eneste problemet er at økonomien er såpass skjør at det sjeldent er mye penger igjen etter at regningene/bil/husleie/mat/ungen er betalt. |
Men det jeg ikke forstår med det som dere sier over, er jo at dere har både delt OG felles økonomi..
i vårt hus deler vi ingenting i to... jeg bruker /kjøper det jeg har lyst på, selvfølgelig etter vi har diskutert om vi har råd til det, og kona gjør det samme.. Det er ikke slik at etter regninger osv så deler vi det resterende på oss to. da får man jo samme problemet som man har om kona bruker opp alle penge etter en halv måned og du bare sparer pengene... Da vil jo du få MASSE penger til en eventuell ferie, mens kona/dama har mindre penger pga hun kanskje har kjøpt noe klær hun hadde lyst på.. |
Ja, det stemmer at vi både delt og felles...men den delte økonomien strekker seg ikke lenger enn lommepenger (her er det snakk om 500,- spenn pr prs pr mnd, ikke noe å bli rik på), den ferien som du snakker om den sparer vi til sammen siden det uansett er underforstått at dersom det er snakk om ferie så drar vi selvfølgelig sammen. _________________ Galskap? Det er å tilbringe et liv i sofaen...
Pappa til Cecilia 03.01.2009 & Sunniva, født 16.08.2011 <3 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Fantefar Moderator

Ble Medlem: 15 Mai 2006 Innlegg: 755 Bosted: Arendal
|
Skrevet: Ons Feb 02, 2011 12:04 pm Tittel: |
|
|
Vi har felles økonomi på alt utenom overskytende etter regninger, sparing, mat, klær til guttungen osv. er betalt, det som er til overs blir "lommepenger". Er det noe større utenom diskuterer vi det. _________________ - ...og når vi slapper av, så gjør vi det i full fart! - Kanninby
Og tydeligvis Jonas (01.07.06) sitt valgspråk
Lurer på hva Magnus (18.03.11) sitt blir? |
|
| Til Toppen |
|
 |
dalnetslem Moderator

|
Skrevet: Ons Feb 02, 2011 12:15 pm Tittel: |
|
|
| dobbelpappa skrev: |
i vårt hus deler vi ingenting i to... jeg bruker /kjøper det jeg har lyst på, selvfølgelig etter vi har diskutert om vi har råd til det, og kona gjør det samme.. Det er ikke slik at etter regninger osv så deler vi det resterende på oss to. da får man jo samme problemet som man har om kona bruker opp alle penge etter en halv måned og du bare sparer pengene... Da vil jo du få MASSE penger til en eventuell ferie, mens kona/dama har mindre penger pga hun kanskje har kjøpt noe klær hun hadde lyst på.. |
Vi har jo felles økonomi. Vi har felles brukskonto til mat & diverse, vi har felles regningskonto, felles sparekonto, felles konto til bilutgifter, felles konto til langsiktig sparing, så noe mer felles får det vel ikke blitt.
Men synes det er greit med litt egne "lommepenger" , og det synes kona også, siden det er jeg som styrer pengene, hun har vel aldri betalt en regning i hele sitt liv (og trives med det), ei heller vært inne i nettbanken, så slipper hun å spørre om penger til eget forbruk. Vi har jo et felles kort, men det skal brukes til mat & diverse.
Men hva hun gjør med sine penger, om hun sparer dem, bruker dem, gir dem bort til frelsesarmen, det legger ikke jeg meg bort i, og hun legger seg heller ikke bort i hva jeg bruker mine egne penger på. Vi stiller jo med like summer når man deler det i 2, så om hun har brukt opp sine penger før meg, så er det hennes sak, ikke min. Men pengene brukes til mindre ting som man vil ha som regel, for alt annet forbruk har vi felles penger til, så som ferie etc. _________________ Meget stolt pappa til Casper siden 20.05.06!
Moderator. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Gnubel Moderator

Ble Medlem: 19 Jan 2007 Innlegg: 1025 Bosted: Modum
|
Skrevet: Tor Feb 03, 2011 9:37 am Tittel: |
|
|
Vi deler på økonomien, altså er den felles...
Vi har separate konti, men begge har tilgang til den andres via nettbank, så i praksis er det som om alt er i en.
Det er jeg som tar meg av selve betalinga, men jeg velger fritt om det er fra min eller konas konto pengene går.
Vil forøvrig si at det motsatte av felles økonomi er separat. Jeg vil si at noe som er delt er noe som er felles. Hvis jeg foreslår å dele et eple med dere, så betyr det at eplet blir felles. Jeg lurer på om den ene som har stemt delt har forstått hva han svarte på... _________________ Stolt far til gutt 29.12.01, jente 05.03.04 og jente 06.11.06 |
|
| Til Toppen |
|
 |
dobbelpappa Moderator

|
Skrevet: Tor Feb 03, 2011 9:59 am Tittel: |
|
|
| Gnubel skrev: | | Vil forøvrig si at det motsatte av felles økonomi er separat. Jeg vil si at noe som er delt er noe som er felles. Hvis jeg foreslår å dele et eple med dere, så betyr det at eplet blir felles. Jeg lurer på om den ene som har stemt delt har forstått hva han svarte på... |
Sånn flisespikkeri liker vi ikke her inne jeg mente jo selfølgelig separat økonomi. _________________ 09.07.10 - 1655gram, 44cm lang - gutt
Moderator. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Synnis

Ble Medlem: 16 Aug 2006 Innlegg: 153 Bosted: Askøy Hordaland
|
Skrevet: Tor Feb 03, 2011 12:13 pm Tittel: |
|
|
Hos oss er det enkelt.
Vi har en konto der begge sin lønn kommer inn.
Der trekkes lånene fra, og der betaler vi regninger fra.
Vi har to visa kort, som går mot samme konto.
Vi en en familie med to voksne og to barn. Derfor e felles økonomi og konto det naturlige for oss.
Samtidig har vi en sparekonto (microspar fra Nordea er genialt. det går 20 kr på egen konto for hver gang vi trekker kort over 100 kr. Gjett om det blir penger av det!)
Vi har venner, som og er familie, som låner penger av hverandre. Jeg har aldri skjønt det. Men hldigvis er det opp til enhver hvordan man gjør tingene. _________________ -----------------------------------------
Fredrik kom til verden 24. mars 2007.
Brede kom til verden 16. juli 2009 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Gnubel Moderator

Ble Medlem: 19 Jan 2007 Innlegg: 1025 Bosted: Modum
|
Skrevet: Tor Feb 03, 2011 2:09 pm Tittel: |
|
|
| dobbelpappa skrev: | | Gnubel skrev: | | Vil forøvrig si at det motsatte av felles økonomi er separat. Jeg vil si at noe som er delt er noe som er felles. Hvis jeg foreslår å dele et eple med dere, så betyr det at eplet blir felles. Jeg lurer på om den ene som har stemt delt har forstått hva han svarte på... |
Sånn flisespikkeri liker vi ikke her inne jeg mente jo selfølgelig separat økonomi. |
Jeg vil ikke pirke, jeg syns bare det var pussig at noen hadde stemt for delt, men ingen hadde kommentert tilsvarende...
Du tar deg sikkert ikke nær av det, så slipper jeg å arresteres denne gangen... _________________ Stolt far til gutt 29.12.01, jente 05.03.04 og jente 06.11.06 |
|
| Til Toppen |
|
 |
dobbelpappa Moderator

|
Skrevet: Tor Feb 03, 2011 4:10 pm Tittel: |
|
|
| Gnubel skrev: | | Du tar deg sikkert ikke nær av det, så slipper jeg å arresteres denne gangen... |
Nja, aldri si aldri vettu neida, går helt fint og forstår det du mener med forvirringen.. _________________ 09.07.10 - 1655gram, 44cm lang - gutt
Moderator. |
|
| Til Toppen |
|
 |
aerandir
Ble Medlem: 12 Jan 2011 Innlegg: 15
|
Skrevet: Fre Feb 04, 2011 10:37 am Tittel: |
|
|
Vi har separat felles økonomi...
Det vi gjør er at vi har en felles konto som begge har tilgang til, og med hvert vårt visakort. Der setter vi inn en sum hver måned som går til å dekke alle felles utgifter som lån, husleie, forsikring, bil osv, samt mat. Vi har også en felles sparekonto med fast trekk. Det hver av oss har igjen etterpå er vårt. Hvis vi skal kjøpe inn større ting til felles glede tas det enten fra sparekontoen, eller så handler den av oss som har penger da (blir ofte meg...)
Hvor mye hver av oss setter inn på felleskontoen har vi beregnet basert på hva vi tjener. Jeg betaler da inn en større sum hver måned enn henne. Selv om jeg da sitter igjen med mer også så er det en naturlig følge av at jeg tjener mest.
Vi synes dette er en riktig variant, om vi skulle betalt inn like mye ville hun vært blakk og jeg rik. Samtidig synes hverken hun eller jeg at det er riktig at hun skal "leve på meg". |
|
| Til Toppen |
|
 |
Psion
Ble Medlem: 31 Jul 2006 Innlegg: 47
|
Skrevet: Søn Feb 06, 2011 4:00 pm Tittel: |
|
|
Her kjører vi felles økonomi med skikkelige budsjetter og planer.
Vi har separate regningskontoer og lønnskontoer.
Vi har felles matkonto og sparekontoer.
Vi gjør det slik at vi har budsjettert på følgende måte;
Hele årets utgifter for begge to er summert, og postene fordelt slik at det blir ca like mye på oss hver. Deretter deler vi årets utgifter på 12 og setter av like mye hver eneste måned. Dermed blir det null overraskelser i løpet av året.
Utgiftene er huslån, billån og vanlige regninger.
Vi bruker utover det ca 6500,- på mat og 5000 kroner i sparing hver måned.
Alt i alt sitter vi igjen med ca 3000 kroner hver som vi kan bruke på det vi vil hver måned.
Vi tjener ganske greit begge to, og pga god orden i budsjettet har vi stålkontroll og lever ganske bra.
Budsjett anbefales på det varmeste! |
|
| Til Toppen |
|
 |
dalnetslem Moderator

|
Skrevet: Søn Feb 06, 2011 5:46 pm Tittel: |
|
|
| Psion skrev: |
Budsjett anbefales på det varmeste! |
Hadde aldri klart å ha så stålkontroll som vi har her, uten budsjett, så skriver under på den. _________________ Meget stolt pappa til Casper siden 20.05.06!
Moderator. |
|
| Til Toppen |
|
 |
AMH

Ble Medlem: 06 Aug 2007 Innlegg: 103 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Tir Apr 12, 2011 8:58 pm Tittel: |
|
|
| dobbelpappa skrev: | | dalnetslem skrev: | | Her i huset har vi også delt økonomi. Alt går inn på en felles konto, og når regninger er betalt, penger til alt av klær til poden, mat, bilutgifter, fremtidige regninger, sparing etc etc er satt av, så deler vi det som er igjen i 2, som vi da overfører til hver vår "private" konto, så vi da har like mye "egne" penger som vi bruker på hva vi måtte ønske, synes det fungerer bra. |
Jeg synes vel at hele problemstillingen med delt/separat versus felles økonomi er ganske misvisende; ja nesten meningsløs. Jeg tipper at du egentlig spør om hvordan man organiserer den felles økonomien i et par? Men om du mener at det er usympatisk at en part ikke vil bidra mer økonomisk til husholdningen - fordi man f.eks har ulikt lønnsnivå - så er jeg enig med deg (men er det egentlig noen som har en sånn innstilling? Har aldri hørt om noen).
Når man er gift har man per definisjon en felles økonomi siden man etter ekteskapsloven har en gjensidig økonomisk underholdsplikt overfor hverandre. Også samboere vil jo i praksis uansett ha en delt økonomi fordi man har har tatt opp boliglån i fellesskap eller at begge betaler deler av husleia, Man deler jo også på på en eller annen måte kostnader med forsikringer, mat, bil, møbler, klær til ungene osv osv. Om man deler helt likt eller ikke er vel en annen sak.
Etter ekteskapsloven er det for øvrig mulighet for mange ulike modeller for hvordan man ønsker å regulere økonomien i en eventuell avtale/ektepakt. Det blir vel mer et spørsmål om smak og behag. Noen ganger kan jo også foreldre ha ønsker eller krav om f.eks. særeie på hytter eller andre ting man arver. _________________ Stolt pappa til Hedvig, f. 29.02.2008, og Oda f. 20.06.2011 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Annonse:
|
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|
|
|
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|