verdens beste pappa boken

Deling av reisekostnader

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Stefar, skilt pappa og alenepappa
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Pappatiltm

Ble Medlem: 01 Feb 2012

InnleggSkrevet: Ons Feb 01, 2012 10:39 am    Tittel: Deling av reisekostnader Svar med Sitat

Hei! Jeg har en sønn på 4 år som jeg dessverre ikke får sett så ofte. Han bor over 70 mil unna og mor nekter å være med på å betale reisekostnader. Siden han bor så langt unna, må vi fly hver gang han kommer hit. Jeg har ikke råd til å betale alt hver gang. Har vel vært veldig "dumsnill" som har gjort det. Nå har jeg satt meg på bakbeina og sagt som så at hun også må være med å betale. Men hun nekter og sier at hun skal gjøre livet mitt til ett helvete. Hva gjør jeg nå?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Forumet

Skrevet: -    Tittel: -

Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen.
Til Toppen
PushPull

Ble Medlem: 19 Des 2011

InnleggSkrevet: Tor Feb 02, 2012 11:51 am    Tittel: Svar med Sitat

Hei,

Loven er ganske klar på dette området: Reiseutgifter skal deles på to, hvorvidt det ikke er store forskjeller i inntekt. Tjener du 20 % mer enn henne på papiret skal du betale 20 % mer av de totale reiseutgiftene osv.

Så du kan selvfølgelig bare slå loven i bordet. Hvorvidt det vil hjelpe deg er en annen sak. Du kan selvfølgelig bruke mye penger på en advokat, og kanskje vinne frem en avtale som tilsier at hun skal ta sin halvpart av kostnadene.

Men det er et stort MEN her, som du også trekker frem: Hvis hun sier hun skal "gjøre livet ditt til et helvete", ja da kan hun faktisk gjøre det med det håpløse regelverket vi har i Norge. Vil hun nekte deg å se sønnen din kan hun gjøre det, selv om du har rettslige papirer på samvær, uten at noen instans vil bistå deg (se f. eks. denne tråden). Vil hun være ekstremt vanskelig kan hun slutte totalt å bistå rundt henting/levering. Nå vet jeg ikke noe om hvordan dere gjør det i praksis, men loven definerer bare din rett på samvær. Logistikken rundt henting/levering er det samværsforeldren som må finne ut av.

Bottom line er at samme hvor urettferdig det kan føles bør du hele tiden ta hennes reelle evne til å gjøre livet ditt surt med i betraktningen når du bestemmer deg for hvordan du skal gå frem.
Til Toppen
fjelltroll69

Ble Medlem: 29 Okt 2011

InnleggSkrevet: Tor Apr 26, 2012 8:42 am    Tittel: Huff Svar med Sitat

Har dessvere det samme problemet jeg også og min eks kaster så mye skitkasting mot meg for å unngå at jeg skal ha samvær med min datter som blir 1 år nå på mai. Hun saboterer samværet og jeg blir stevnet fordi jeg krever etter barneloven at hun skal være med å dekke utgifter på reise og opphold når jeg skal på de samværene. Jeg lurer også på om hvor ofte vi kan ha samvær ettersom dette er prat om penger og økonomi. Min datter bor 42 mil unna meg da. Jeg har en sønn med delt omsorg fra tidligere så dette blir vanskelig å prioritere og nå har de eksene rottet seg sammen mot meg og nå prøver hun mora til sønnen min å prøve å flytte og ta med seg gutten. Dette er tøft syns jeg.
Til Toppen
jens

Ble Medlem: 11 Jan 2011

InnleggSkrevet: Fre Apr 27, 2012 10:15 am    Tittel: Svar med Sitat

Hei.
Du trenger hjelp om barnemor ikke vil være med på dette.
Hun skal dekke utgifter til reise etter samme fordeling som ved bidrag for din og barnets reise. For deg om du reiser til barent.
Hvis henne vedlegg her.
Hvis ikke kontakter du advokat for rettslig ferd videre. Dere eller du må en tur innom famlievernkontor for meklingsattest før du kan bringe saken for rettssystemet. Det hele blir sett på som priavtrettslig forhold mellom foreldre så vil ikke den ene dekke opp kostnader må det kreves inn. Det blir som ved vanlig innkreving av andre penger.

Lykke til og ikke gi deg, dette er viktig.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/pressesenter/pressemeldinger/2008/boutgifter-ved-samvar-og-deling-av-reise.html?id=518414

http://www.regjeringen.no/upload/BLD/Samvær/ENDELIGVERSJONReisekostnader%202009.pdf

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/rundskriv/2001/reisekostnader-ved-samvar-barneloven-44-.html?id=108865

http://lovdata.no/all/hl-19920626-086.html
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Annonse:

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Reisekostnader i forbindelse med samvær
Lav inntekt fører til mindre samvær med barna
50 % deling, og bidrag

Lignende diskusjoner:

50-50 deling vs 40-60
Jeg har 50/50 deling med moren til VÅR datter.
50/50 deling

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Stefar, skilt pappa og alenepappa Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Verdensbestepappa.no finnes også i mobil utgave. Trykk her for å bruke mobilversjonen.

micro