verdens beste pappa boken

Brudd - hva er barnas beste, egentlig?

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Stefar, skilt pappa og alenepappa
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
paradoks

Ble Medlem: 02 Aug 2011

InnleggSkrevet: Tir Aug 02, 2011 10:49 am    Tittel: Brudd - hva er barnas beste, egentlig? Svar med Sitat

Jeg er ny på dette forumet, og har forsøkt å lese meg opp på lignende problemstillinger - uten å finne noe som helt matcher.

Min sak:

Jeg og min samboer har 2 barn på henholdsvis halvannet og tre år. Vi har hatt felles adresse hele veien, og har følgelig delt foreldreansvar.

Vi har nylig flyttet til min opprinnelige hjemkommune. Årsaken til at vi valgte å flytte hit var at det kom til å være det beste for familien, med tanke på nærhet til besteforeldre, jobbmulighet for begge (begge fikk seg jobb ganske raskt), barnevennlig miljø, roligere forhold enn i storbyen etc etc

I lys av dette så er det handlet hus/tomt med perfekt beliggenhet i forhold til barnehage, skoler og idretts- kulturanlegg. Nabolaget består av flere barn på samme alder, og det tok to dager for den eldste å være oppslukt i lek med disse nabobarna i timesvis.

I tillegg har vi to besteforeldre innen ti minutters kjøring som har disse to som eneste barnebarn, og følgelig elsker å være med dem og ta dem med på ting. Det være seg hyttetur, fjellturer, fisketurer etc.

Høres idyllisk ut, ikke sant?

Men, vårt forhold har i lang tid vært svært skralt, og barna har vært vår eneste felles interesse. Nå var nok, nok og bruddet er et faktum.

Hva skjer så?

Jo, vi vet at det må megling til, men vi er særdeles uenige i forslagene til motparten. Vi ønsker begge å se ungene mest mulig. Vi er begge skikket til å beholde barna. Men når alternativene dukker opp så mistenker jeg dette for å ende i retten.

Mitt forslag er selvsagt å fortsette å bo her vi har flyttet. Barnas beste har ikke endret seg, og jeg er hellig overbevist om at våre barn kommer til å stortrives her. Jeg ønsker at moren blir boende, og kan da ha en delt ordning (50/50) slik at barna får sett begge sine foreldre så mye som mulig. Hvis ikke ønsker jeg å ha omsorgen. Faktum er at dersom jeg får den vil hun neppe flytte.

Hennes forslag:
Ta med barna og flytte henholdsvis enten 40 mil unna, eller over 100 mil unna. Det innebærer i praksis at jeg får sett svært lite til mine barn, og side de er så små så vil type helgebesøk være svært vanskelig å få til.

BM sa opp jobben sin etter to dager når bruddet var et faktum for ikke å miste arbeidsledighetstrygden. Man overdriver ikke om man sier hun ikke oser av arbeidslyst, da hun knapt nok har jobbet de snart fem årene vi har vært sammen. Jeg har fått en bra jobb som jeg skal starte i om en uke.

Kan det være et paradoks at jeg som har forsørget denne familien i tre år kommer dårligere ut i en rettsak fordi BM ikke har hatt lyst å jobbe? Hun hadde ikke jobbet nok til å få foreldrepenger på barn nr to, og jeg fikk ikke tatt ut min permisjon heller pga dette. Mange måneder har hun dermed hatt null i inntekt.

Hun har ingen jobb å gå til i sine alternativer. Ingen barnehageplass. Ikke noe sted å bo (har lest at disse tingene ikke betyr noe i rettsak)

Her vi er nå skal begge barna inn i barnehage 300 meter unna om 14 dager. Det hører med til saken at BM nå ikke ønsker at barna starter der fordi hun tror det svekker hennes sak (!?)

Hun har fri rettshjelp, og har allerede vært i kontakt med F2F, og jeg tror det er et brev på vei til meg i posten. Jeg har også planer om å kontakte dem.

Jeg har store vanskeligheter for å se at hun kan mene at hennes alternativ setter barna først - men så er jo jeg selvsagt farget. Jeg forstår at hun iutgangspunktet ikke ønsker å bo i en fremmed kommune der hun ennå ikke har opparbeidet seg en bekjentskapskrets.

Er det noen som har erfaring med noe lignende?

Vil jeg ha en mulighet til å bli idømt omsorg for mine barn, eller er det fånyttes å hyre inn advokat etc - og at man heller bør bite i det sure eplet og forslke å komme til enighet basert på hennes forslag?

Håper på noen innspill på dette.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Forumet

Skrevet: -    Tittel: -

Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen.
Til Toppen
jens

Ble Medlem: 11 Jan 2011

InnleggSkrevet: Ons Aug 03, 2011 8:26 pm    Tittel: Re: Brudd - hva er barnas beste, egentlig? Svar med Sitat

paradoks skrev:
Jeg er ny på dette forumet, og har forsøkt å lese meg opp på lignende problemstillinger - uten å finne noe som helt matcher.

Min sak:

Jeg og min samboer har 2 barn på henholdsvis halvannet og tre år. Vi har hatt felles adresse hele veien, og har følgelig delt foreldreansvar.

Vi har nylig flyttet til min opprinnelige hjemkommune. Årsaken til at vi valgte å flytte hit var at det kom til å være det beste for familien, med tanke på nærhet til besteforeldre, jobbmulighet for begge (begge fikk seg jobb ganske raskt), barnevennlig miljø, roligere forhold enn i storbyen etc etc

I lys av dette så er det handlet hus/tomt med perfekt beliggenhet i forhold til barnehage, skoler og idretts- kulturanlegg. Nabolaget består av flere barn på samme alder, og det tok to dager for den eldste å være oppslukt i lek med disse nabobarna i timesvis.

I tillegg har vi to besteforeldre innen ti minutters kjøring som har disse to som eneste barnebarn, og følgelig elsker å være med dem og ta dem med på ting. Det være seg hyttetur, fjellturer, fisketurer etc.

Høres idyllisk ut, ikke sant?

Men, vårt forhold har i lang tid vært svært skralt, og barna har vært vår eneste felles interesse. Nå var nok, nok og bruddet er et faktum.

Hva skjer så?

Jo, vi vet at det må megling til, men vi er særdeles uenige i forslagene til motparten. Vi ønsker begge å se ungene mest mulig. Vi er begge skikket til å beholde barna. Men når alternativene dukker opp så mistenker jeg dette for å ende i retten.

Mitt forslag er selvsagt å fortsette å bo her vi har flyttet. Barnas beste har ikke endret seg, og jeg er hellig overbevist om at våre barn kommer til å stortrives her. Jeg ønsker at moren blir boende, og kan da ha en delt ordning (50/50) slik at barna får sett begge sine foreldre så mye som mulig. Hvis ikke ønsker jeg å ha omsorgen. Faktum er at dersom jeg får den vil hun neppe flytte.

Hennes forslag:
Ta med barna og flytte henholdsvis enten 40 mil unna, eller over 100 mil unna. Det innebærer i praksis at jeg får sett svært lite til mine barn, og side de er så små så vil type helgebesøk være svært vanskelig å få til.

Hei tror du har en god sak dersom det gjelder å ta med barna og flytte. Ville kontaktet advokat og forholdt meg deretter. Ikke gjør noe overilet. Grunnen til at du har de bestekortene er at hun ikke ta ta med barna og flytte ut av hjemmet med de uten konsekvenser for henne. Det som er viktig tror jeg er at hun ikke får tatt de med. Skulle hun gjøre må du handle med en gang,kontakte barevern. Kan hende hun sier hun skal på ferie og bli der lenge, slikt er lurerier du bør være våken for.

BM sa opp jobben sin etter to dager når bruddet var et faktum for ikke å miste arbeidsledighetstrygden. Man overdriver ikke om man sier hun ikke oser av arbeidslyst, da hun knapt nok har jobbet de snart fem årene vi har vært sammen. Jeg har fått en bra jobb som jeg skal starte i om en uke.

Hun kan ikke la være og jobbe eller motta trygd. Jobber hun ikke, mottar hun ikke trygd kan du kreve at det bregnes en inntekt 80 prosent av det som kan forventes i inntekt. Dette vil legges til grunn for bl.a barnebidrag for din del. NAV kan bruke det til å regne ut evt.stønader. Krever du ikke gir deg på dette da noen sikketrt ikke vil være altfor behjelpelige. Nok en gang advokat innen fagområdet samlivsbrudd et lurt.

Kan det være et paradoks at jeg som har forsørget denne familien i tre år kommer dårligere ut i en rettsak fordi BM ikke har hatt lyst å jobbe? Hun hadde ikke jobbet nok til å få foreldrepenger på barn nr to, og jeg fikk ikke tatt ut min permisjon heller pga dette. Mange måneder har hun dermed hatt null i inntekt.

Hun har ingen jobb å gå til i sine alternativer. Ingen barnehageplass. Ikke noe sted å bo (har lest at disse tingene ikke betyr noe i rettsak)

Her vi er nå skal begge barna inn i barnehage 300 meter unna om 14 dager. Det hører med til saken at BM nå ikke ønsker at barna starter der fordi hun tror det svekker hennes sak (!?)

Hun har fri rettshjelp, og har allerede vært i kontakt med F2F, og jeg tror det er et brev på vei til meg i posten. Jeg har også planer om å kontakte dem.

Jeg har store vanskeligheter for å se at hun kan mene at hennes alternativ setter barna først - men så er jo jeg selvsagt farget. Jeg forstår at hun iutgangspunktet ikke ønsker å bo i en fremmed kommune der hun ennå ikke har opparbeidet seg en bekjentskapskrets.

Er det noen som har erfaring med noe lignende?

Vil jeg ha en mulighet til å bli idømt omsorg for mine barn, eller er det fånyttes å hyre inn advokat etc - og at man heller bør bite i det sure eplet og forslke å komme til enighet basert på hennes forslag?

Det som er mors fordel er barnas unge alder og at hun har vært hjemme med de. Du straffes for å ha jobbet og forsørget familien. Din fordel er at mor vil flytte med barna ut av deres felles hjem. Tror du uansett tenger en advokat innen området.

Har mor fått seg leilighet av kommunen?
Jobb mot at mor må beregnes inntekt 80 prosent av det hun vill gjort om hun var i jobb om hun ikke er ufør. Dette vil kanskje få henne til å våkne. Begynner hun på skole er dette gyldig som som jobb.
At hun sa opp jobb for så å få trygd undres jeg over går ann, det skal vl i alle fall gå 2 uker før hun får noe.
Få fram hva som gjorde hun sa opp jobb, ingen god grunn?
Små barn over 1 år gir ikke automatisk rett til å være hjemme med de.

Håper på noen innspill på dette.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Annonse:

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Hva kan man gjøre?
Brudd av rettsforlik
Rettigheter for far ved barnefordeling

Lignende diskusjoner:

Stefar om mister barna etter brudd
Foreldreansvar med brudd før fødsel
Bidrag og samvær, beste løsning

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Stefar, skilt pappa og alenepappa Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Verdensbestepappa.no finnes også i mobil utgave. Trykk her for å bruke mobilversjonen.

micro