verdens beste pappa boken

Ble visst pappa litt tidligere enn anntatt

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Jeg er blitt pappa!
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Max Milo

Ble Medlem: 11 Sep 2008

InnleggSkrevet: Fre Sep 12, 2008 10:49 pm    Tittel: Ble visst pappa litt tidligere enn anntatt Svar med Sitat

Sebastian kom til verden for snart 4 uker siden Very Happy Han var 7 uker prematur. Trengte en blodoverførsel og pustehjelp, (for å bare nevne noen av startprobleme han hadde) men nå går alt bedre.

Etter 3 1\2 uke på Riksen er vi nå overflyttet til lokalsykehuset. Uvisst hvor lenge vi blir her

EN LITEN OPPDATERING:
Vi var på lokalsykehuset i ca 1 1\2 uke og det er noe av det værste (sykehusopphold) jeg har vært borti!!
Vi har i etterkant vurdert å saksøke sykehuset, men har blitt enige om å "bare" gå til mediaene, sammen med flere andre foreldrepar.

Menneskene som jobber på barselavdelingen, som liksom skal ha utdannelse, måtte vi som førstegangs foreldre fortelle hva de skal og ikke skal gjøre med premature barn.

Vi ble bl.a. "lurt" i 3 dager når det kommer til veiingen av guttungen. Vi fikk beskjed om å bruke en eldre manuell vekt som de sa fungerte utmerket, og vi trodde han fikk i seg masse mat når vi veide han. (Måtte matveie) Men så skulle vi ta nettovekten av han etter 3 dager, og da viste vekta at han hadde gått ned 400 gram - trodde ikke våre egne øyne så vi ba sykepleieren som veide han regne ut på nytt. Hun hadde regnet feil, det skulle være enda 20 gram.. Vi fikk sjokk, og først da fikk vi bruke en digital vekt som er nøyaktig. Han hadde gått opp 4 gram på 3 dager.
Ikke rart at guttungen ble sliten og bare ville sove, noe han gjorde, han hadde jo ikke noe "bensin" i kroppen. Han ble overstimulert og sperret verden ute, noe som kan ofte kan skje med spesielt premature barn.
Vi fikk sjokk når flere sykepleiere la guttungen på tvers på fanget, holdt hodet hans med den ene hånden, og trykte som besatt flaska inn i munnen hans - stusset fælt spesielt over hun ene, hun tok med seg Sebastian ut av rommet..
En sykepleier hostet, og nøys konstant, uten beskyttelse, noen ganger inn i hendene sine, men helst ut i lufta, brukte aldri sprit på hendene sine, og var mildt sagt ekstremt uhygenisk.
Var borti en sykepleier som skulle skifte bleie på gutten før en nettoveiing,
jeg ble heftet pga matservering akkurat da, så hun tok med seg Sebastian inn på stellerommet, og da jeg kom inn skulle hun til å løfte han opp etter beina for å ta av bleien. Hva i all verden gjør du?! Skrek jeg! Du må ikke finne på å løfte han etter beina. Hvorfor ikke det, spurte sykepleieren. For det første er han prematur, og for det andre skal han undersøkes for hoftedysplasi (HD), så du må ikke finne på å gjøre det.

Det visste jeg ikke fikk jeg til svar. Hvorfor skal man ikke løfte premature etter beina?
De er mykere i leddene og det er farlig for dem, og det måtte jeg fortelle henne!!

Spurte henne om hun ikke hadde lest papirene på gutten, for der skulle det stå om HD'en, det står ingenting der fikk jeg til svar.
Spurte overjordmoren og da fikk jeg til svar at, joda, det står med store bokstaver og er understreket i papirene hans at han skal undersøkes for HD og derfor må utvises ekstra forsiktighet med beina hans.

En annen sykepleier skulle gi Sebastian et måltid og multivitaminer på natta for å avlaste oss litt. Hun skulle komme med han klokken 04.
Når klokka var ca 0415 gikk jeg til vaktrommet, da lå de som jobbet der på sofaen og sov. Sebastian lå og smattet for harde livet. Spurte om han hadde fått i seg mat og vitaminer, ja han hadde fått i seg litt mat og vitaminer var de tomme for.
På den tiden kunne Sebastian bruke 1 time, noen ganger 1 1\2 time på flaske, 45 ml, men når jeg ga han flaske da, gikk alt ned på høykant på 10-15 minutter - med andre ord, hun hadde ikke gitt han. Jeg pratet med overjordmoren dagen etter angående vitaminene, og spurte om de var tomme. Vi tomme for vitaminer skjer aldri fikk jeg til svar.

Det ble oppvaskmøte på avdelingen og vi fikk flere beklagelser, men stemningen ble ikke bedre etterpå.

Det var 1 sykepleier som hørte på oss og etter ca 1 1\2 uke bar det tilbake til Riksen. Var der i lengre tid, før det bar hjem en uke, så tilbake til Riksen en uke, men etter det så har vi vært hjemme.
Sebastian er forkjølet så vi sliter litt med å få i han mat, håper det går over.

Han er straks 12 uker, og vi har vært hjemme i 5.

Sist endret av Max Milo den Fre Nov 07, 2008 3:49 pm, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Forumet

Skrevet: -    Tittel: -

Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen.
Til Toppen
BompiBjørn

Ble Medlem: 25 Aug 2007

InnleggSkrevet: Fre Sep 12, 2008 11:55 pm    Tittel: Svar med Sitat

Gratulerer så mye med en liten prins Very Happy
Max Milo

InnleggSkrevet: Lør Sep 13, 2008 9:26 am    Tittel: Svar med Sitat

Takk takk!!

Gratulerer på etterskudd med jentungen din Very Happy
Ost
Moderator

Ble Medlem: 27 Sep 2006

InnleggSkrevet: Man Sep 15, 2008 9:32 am    Tittel: Svar med Sitat

Gratulerer!
Max Milo

InnleggSkrevet: Søn Sep 28, 2008 1:14 am    Tittel: Svar med Sitat

Takk takk
Max Milo

InnleggSkrevet: Fre Nov 07, 2008 3:50 pm    Tittel: Svar med Sitat

Første innlegg er endret!
Ost
Moderator

Ble Medlem: 27 Sep 2006

InnleggSkrevet: Fre Nov 07, 2008 4:01 pm    Tittel: Svar med Sitat

En meget selsom opplevelse du beskriver. Neste for ille til at man kan tro på det i dagens opplyste samfunn (jeg tviler ikke på at det du skriver er sandt, misforstå meg rett).

Viser bare at vi som fedre er nødt til å tilegne oss all mulig kunnskap så tidlig som mulig, og ikke regne med sykehuset alltid vet best.
Max Milo

InnleggSkrevet: Fre Nov 07, 2008 6:18 pm    Tittel: Svar med Sitat

En vanlig barselavdeling kan helt sikkert babyer - og det er jo selvfølgelig flere fullbårne enn premature der.

Det at sykehus personell ikke alltid vet best har jeg fått opplevd ja
kenleto

Ble Medlem: 21 Aug 2008

InnleggSkrevet: Man Des 08, 2008 1:21 am    Tittel: Jøje meg.. Svar med Sitat

Håper alt går bra med dere alle nå! Kan jeg spørre hvilket sykehus du hadde opplevelsene?
Vi fikk tvillinger i uke 23+6, altså ekstrempremature, jenta veide 534gr, og gutten 667 gr. Vi var på Ullevål i over 2 mnd, og ble så flyttet til Ahus, hvor vi var i litt over en 1 mnd. Vi ble jo flyttet imellom to etablerte sykehus, men som dere så har vi ingen god opplevelse ved flyttingen.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Raynil

Ble Medlem: 07 Apr 2007

InnleggSkrevet: Man Des 08, 2008 11:05 am    Tittel: Svar med Sitat

Høres ikke ut som en "glanshistorie" akkurat, men bra at ting går som det skal nå da, hvertfall. Hvilket sykehus er ditt lokalsykehus?
Homer Simpson

Ble Medlem: 30 Jul 2006

InnleggSkrevet: Man Des 08, 2008 12:52 pm    Tittel: Svar med Sitat

Steike Shocked

Pappa til Tilde 30.05.2006
og Tomine 27.02.2009
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Max Milo

InnleggSkrevet: Søn Des 14, 2008 1:03 am    Tittel: Svar med Sitat

Vårt lokalsykehus er Bærum
Annonse:

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Obligatorisk skole for femåringer?
Mest diskutert i uke 20
Baby skriker om kvelden

Lignende diskusjoner:

Endelig pappa 18/11 :D
Da ble jeg pappa
Endelig blitt pappa

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Jeg er blitt pappa! Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Verdensbestepappa.no finnes også i mobil utgave. Trykk her for å bruke mobilversjonen.

micro