Vi har detektert at du kan bruke mobilversjonen av verdensbestepappa.no. Trykk her for å bruke mobilversjonen.
|
|
|
|
| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
htrafoss
Ble Medlem: 15 Jul 2009 Innlegg: 2 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Ons Okt 07, 2009 11:08 am Tittel: Bidrag til mor som er selvstendig næringsdrivende |
|
|
Hei! Mulig denne tråden postes på ett litt feil sted og da beklager jeg dette.
Mitt spørsmål er som følger.
Jeg har en samboer som jeg venter barn med i begynnelsen av 2010. hun er selvstendig næringsdrivende, har 6 ansatte og jobber på spreng for at businessen skal gå rundt.
Hun har valgt å IKKE ta ut mye lønn de seneste årene for at arbeidsplasser skal bli opprettholdt og at businessen fremdeles skal holdes i live.
Jeg leser på NAV at det har kommet nye regler på beregninger av stønad under permisjon for selvstendig næringsdrivende. Dette er at de tar gjennomsnittet av årslønnen de 3 siste årene. Dvs at min samboer nesten ikke vil få utbetalt stønad i det hele tatt, da hun har prioritert andres lønn og arbeidsplasser, kontra å ta ut en stor lønningspose selv.
Kan dette virkelig stemme at hun skal bli "straffet" for å ikke ha tatt ut lønn selv? Selv om hun har jobbet MINIMUM 100% stilling de siste årene og fortjent MYE mer?
Finnes det noe vei utenom disse reglene? Eventuellt hva må dokumenteres og hva må gjøres for å sikre hennes økonomiske side når hun skal ut i mammapermisjon?
Takker for alle svar på dette. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Forumet
|
Skrevet: - Tittel: - |
|
|
Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen. |
|
| Til Toppen |
|
 |
n0stra
Ble Medlem: 09 Sep 2009 Innlegg: 14
|
Skrevet: Tor Okt 08, 2009 12:03 am Tittel: |
|
|
Desverre er det nok lite man kan gjøre her. Alternativet måtte være å ta ut en diger slump med penger for å booste opp snittet for så å "låne" dette tilbake til firmaet igjen kan du si. Blir jo litt forskjellig avhengig av om firmaet er et AS, ANS, NUF eller enkeltpersonsforetak.
Systemet er rimelig sorthvitt på slike områder da man måtte hatt en enda større og mer kostbart byråkrati om man skulle vurdere hvert enkelt tilfelle slik som dette. |
|
| Til Toppen |
|
 |
pAppaNorD Moderator

Ble Medlem: 13 Mai 2008 Innlegg: 318 Bosted: Oppegård
|
Skrevet: Fre Okt 09, 2009 12:35 am Tittel: |
|
|
Jeg er selvstendig næringsdrivende og har veldig variabel inntekt. Jeg gikk til NAV med min inntekt de siste seks månedene og fikk regnet ut ifra det. Virket ikke som de var særlig vanskelige...
Hvis hun kan ta ut en større lønningspose i månedene som står igjen før permisjon tiltrer, så kan det være mulighet til å få mer utbetalt.
Samboern min hadde også variabel inntekt rett før fødsel. Dvs. de siste fire månedene før permisjon fikk hun seg fast jobb og stødig lønn. Hun ba NAV ta hensyn til de siste månedene og fikk utbetalt deretter.
Håper det ordner seg. _________________ Galskap? Det er å tilbringe et liv i sofaen...
Pappa til Cecilia 03.01.2009 & Sunniva, født 16.08.2011 <3 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Annonse:
|
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|
|
|
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|
|
|
|
Verdensbestepappa.no finnes også i mobil utgave. Trykk her for å bruke mobilversjonen.