verdens beste pappa boken

Bidrag og samvær, beste løsning

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Stefar, skilt pappa og alenepappa
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Kasper67

Ble Medlem: 10 Aug 2011

InnleggSkrevet: Man Sep 05, 2011 4:00 pm    Tittel: Bidrag og samvær, beste løsning Svar med Sitat

Har vært 'helgepappa' til to små barn i etpar år nå. I denne perioden har jeg betalt bidrag gjennom NAV innkreving. Har nylig byttet jobb for å få tid til mer samvær med barna, og forholdet til barnemoren er for tiden godt og konstruktivt. Jeg har to spørsmål som jeg håper noen av forumets lesere kanskje kan hjelpe til med:

1. Hvordan går vi fram for å endre fra NAV-innkreving til privat avtale? Ser for meg at det kan komme endel justeringer i samværsmengde og stillingsprosent (les: egen lønn) før vi har funnet en balanse som funker, og ønsker å kunne avtale dette uten å forholde meg til NAV-prosessen for hver endring. Barnemoren sier seg enig i dette.

2. Hva er økonomisk mest gunstig for oss mhp. fordeling? Er det lurt å være f.eks. 'bostedsforelder' for hvert vårt barn? Her hører med at BM har liten eller ingen inntekt. Jeg tenker ikke her på liksomløsninger for å lure myndighetene - men vi ønsker å fordele samværet på en måte som gjør at vi begge kommer godt ut av det økonomisk. Rent praktisk for barna vil det ikke ha noen betydning, da vi bor nær hverandre og samarbeider bra. Og at jeg uansett må betale en god del bidrag, er jeg inneforstått med.

Takker for eventuelle svar!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Forumet

Skrevet: -    Tittel: -

Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen.
Til Toppen
jens

Ble Medlem: 11 Jan 2011

InnleggSkrevet: Tir Sep 06, 2011 11:25 am    Tittel: Svar med Sitat

Hei.
Det første spm. ditt vet jeg ikke så mye om men antar at mor må kontakte NAV for dette og fylle ut noen skjemaer for at du ikke skal betale bidrag gjennom innkreving.
Spm. 2. Dere kan ha bosted på hver deres barn. Foreslår dere lager skriftlig avtale. Dere kontakter nav og får barnetrygd på det barnet som bor hos dere. Dere får begge skattekl.2 ca. 1000 kr mnd. Videre ekstra barnetrygd for 1 barn hver. Dette er ikke noe å ha dårlig samvittighet for det er etter regler.
Dere har krev på enslige forsørger stønader etter vanlige regler. Dere er begge enslige forsørgere pr. definisjon.
Barnebidrag kan dere ordne privat, nav kan regne ut nav der blir for begge barna og så betaler den som skal betale mest mellomlegget. Dere kan også regne ut bidrag selv etter navs kalkulator men den tar ikke stilling til alle eventualiteter. Nav tar ca. 900 kr. av dere hver (engangsbeløp) for å regne ut bidrag, men da slipper dere uenighet senere om det var riktig.
Barna har samvær hos den ene forelder samtidig.
Minus opp mot delt bosted er at den ene forelder i prinsippet kan flytte mye lettere med barnet.
Minus delt bosted er at dere ikke får barnetrygd/ dobbel barnetrygd og skattekl.2 hvert år. Det blir annet hvert år da dere bytter adr. på barna annet hvert år i folkeregister. Dere blir heller ikke regnet som enslige forsørger og har ikke de rettigheter for dette. For den som er i full jobb og ikke har krav på noen enslige forsørger rettigheter betyr det ikke så mye annet enn det med barnetrygd og skattekl.2 hvert år.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Kasper67

Ble Medlem: 10 Aug 2011

InnleggSkrevet: Tir Sep 13, 2011 2:49 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hei, takk for meget god redegjørelse!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Annonse:

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Samvær bestemt av domstol
Barn og samvær med far
Bidrag når mor ikke vil jobbe

Lignende diskusjoner:

Fastsetting av bidrag..
Samvær og sommerferie.
enige om samvær - uenige om når

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Stefar, skilt pappa og alenepappa Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Verdensbestepappa.no finnes også i mobil utgave. Trykk her for å bruke mobilversjonen.

micro