| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
hegern

Ble Medlem: 24 Aug 2008 Innlegg: 211 Bosted: drammen
|
Skrevet: Tir Jan 06, 2009 1:59 pm Tittel: BCG vaksine |
|
|
Når fikk ungene deres BCG sprøyte?
guttungen vår på 3 måneder fikk vaksinen når han var 3 uker gammel.
skal det være så tidlig. legen reagerte på det at helsesøster gav guttungen den så tidlig.
for det som har skjedd er at i helga som var så måtte vi på legevakta etter at man får bcg så kan man få hevelse på armen. men det ble større og rødere. plutselig så sprakk den og gul veske rant ut, masse gul veske.
da begynte det å blø fra hullet og ettersom den var så stor det hullet så ringte vi legevakten bare for å høre om dette var normalt. guttungen var ikke plaget med det og gjorde ikke vondt.
og det var da legen reagerte for han sa bcg vaksinen skal taes senere.
noen som har opplevd dette?
når er det normalt med den vaksinen?
guttungen har fått de andre vaksinene. _________________ stolt pappa til erik august. født 8.10.2008 |
|
| Til Toppen |
|
 |
fuzzy76
Ble Medlem: 09 Sep 2007 Innlegg: 31 Bosted: Tromsø
|
Skrevet: Tir Jan 06, 2009 2:38 pm Tittel: |
|
|
http://no.wikipedia.org/wiki/BCG inneholder en grei oversikt over når det gis BCG-vaksine. Sammendraget er at vaksinen vanligvis gis ved 14 års alder, men gis også til barn helt ned i nyfødt alder når barnet eller foreldrene kommer fra land med høy forekomst av tuberkulose. _________________ 76-modell med bonussønn fra '99 og en "selvlaget" som kom 1. april 2008  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Gnubel
Ble Medlem: 19 Jan 2007 Innlegg: 719 Bosted: Modum
|
Skrevet: Tir Jan 06, 2009 9:32 pm Tittel: |
|
|
Sikker på at det er BCG ungen fikk? Var ikke Trippelvaksina da? MMR (Measels, Mumps and Rubella = Meslinger, Kusma og Røde Hunder) den er vel vanligere på småunger. Den er jo omdiskutert, og hadde jeg fått en unge til, så ville jeg insistert på at den skulle deles opp slik at systemet bare fikk en av gangen. Så vidt jeg husker blei den gitt ved ca. ett år...
Kommer du fra et land med mye tub? _________________ Stolt far til gutt 29.12.01, jente 05.03.04 og jente 06.11.06 |
|
| Til Toppen |
|
 |
hegern

|
Skrevet: Tir Jan 06, 2009 10:36 pm Tittel: |
|
|
nei det var bcg.
nei jeg er ren nordmann på 23 år jeg.
men samboern er opprinnelig fra thailand. men hun er hardbarka møring og har bodd i norge hele tiden.
Så satt jeg og tenkte hvorfor.. og en kompis mente kanskje disse damene på helsestasjonen her misforstod?
men fruen er som sagt ekte møring bortsettfra at hun er født med thailandsk utseende _________________ stolt pappa til erik august. født 8.10.2008 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Gnubel
Ble Medlem: 19 Jan 2007 Innlegg: 719 Bosted: Modum
|
Skrevet: Tir Jan 06, 2009 10:58 pm Tittel: |
|
|
Jeg ville blitt ganske sint på de som satte den vaksina hvis jeg var deg. Dere burde vært informert på forhånd om slikt, så dere kunne ta stilling til om dere ville ha den eller ikke... _________________ Stolt far til gutt 29.12.01, jente 05.03.04 og jente 06.11.06 |
|
| Til Toppen |
|
 |
hegern

|
Skrevet: Tir Jan 06, 2009 11:08 pm Tittel: |
|
|
er rimelig pissed på dem faktisk.. dem er så uproffe.
dem har gjort dette hundrevis av ganger før men vi er 1. gangs foreldre, er ikke alt vi vet. derfor skal jeg be om ny helsesøster.
gjerne et annet sted, vi får ikke sånn spesielt info.
vi må mase det ut av dem og spørre etter hvert svar vi får. får ikke noe konkret svar.
skal dit den 9. og da skal jeg jaggu høre hva de har å si.
fikk legen som vi var hos til å skrive brev + fastlegen gjorde det samme.
er spent på hva dem har å si.
hvis dem antok at dama ikke er "norsk" bare fordi hun har utlandsk utseende blir jeg sur.  _________________ stolt pappa til erik august. født 8.10.2008 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Inge
Ble Medlem: 25 Apr 2006 Innlegg: 9
|
|
| Til Toppen |
|
 |
Sylvan

Ble Medlem: 06 Jul 2008 Innlegg: 173 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: Ons Mar 04, 2009 7:49 pm Tittel: Antivaksinebevegelsen |
|
|
Beglager å avspore tråden din ytterligere, hegern, men jeg føler bidraget til Inge fortjener en kommentar.
Vaclib.org, som Inge linker til, er et helt klassisk eksempel på hvordan antivaksinebevegelsen sprer sin propaganda. På siden presenteres en lang liste med "dokumentasjon" på at vaksiner er skadelige, men hvis man ser nærmere på innholdet i listen vil man fort legge merke til at den består nesten utelukkende av linker til dokumenter som også ligger på vaclib.org eller liknende sider. Jeg kikket på referanselisten og fant ingen dokumenter fra autorative kilder, og med det mener jeg anerkjente tidsskrifter som Nature, British Medical Journal, The Lancet med flere. "Dokumentasjonen" som presenteres må derfor kunne sies å være høyst uvitenskapelig.
Hvis man går inn på innholdet som gjengis består det, ganske typisk, av både sannheter, halvsannheter og direkte fabrikater. For eksempel så er det sant at kvikksølv er skadelig for mennesker hvis man utsettes for tilstrekkelige doser over over lang tid. Det stemmer også at enkelte vaksiner er tilsatt konserveringsmidler som inneholder kvikksølv. Imidlertid er det i en vanlig vaksinedose snakk om enormt små mengder, langt under grensene WHO har satt. Forøvrig er det ingen av vaksinene i det norske barnevaksinasjonsprogrammet som inneholder slike konserveringsmidler. Dette er påstander som fremlegges kun for å skape frykt. Et annet eksempel fra siden er utsagnet "[...] ingredients that use the word Hydrolyzed contain Glutamate.", noe som jo er det reneste sludder. (Glutamat er heller ikke bevist å være skadelig, så det er forøvrig et overflødig poeng.) En annen typisk taktikk er fremlegg av intervju med "anonyme kilder" med kjennskap til den store, skumle legemiddelbransjen, som fremlegger konspirasjonsteorier om at FBI og amerikanske skattemyndigheter er med på et stort komplott om å dekke over de angivelige skadelige virkningene av vaksiner, som, unnskyld uttrykket, er fullstendig på bærtur.
Inge: Prøvde du å være hjelpsom, eller er du bare ute etter å spre antivaksinepropaganda? Jeg ser ikke helt hvordan linken din er til hjelp i hegerns situasjon. _________________ Pappa til Håvard, født oktober 2007
Sist endret av Sylvan den Ons Mar 04, 2009 8:06 pm, endret 1 gang |
|
| Til Toppen |
|
 |
Sylvan

Ble Medlem: 06 Jul 2008 Innlegg: 173 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: Ons Mar 04, 2009 8:04 pm Tittel: |
|
|
Følte jeg måtte gi en kommentar til saken også, når jeg nå først har blitt med i tråden.
| hegern skrev: | er rimelig pissed på dem faktisk.. dem er så uproffe.
dem har gjort dette hundrevis av ganger før men vi er 1. gangs foreldre, er ikke alt vi vet. derfor skal jeg be om ny helsesøster.
gjerne et annet sted, vi får ikke sånn spesielt info.
vi må mase det ut av dem og spørre etter hvert svar vi får. får ikke noe konkret svar.
skal dit den 9. og da skal jeg jaggu høre hva de har å si.
fikk legen som vi var hos til å skrive brev + fastlegen gjorde det samme.
er spent på hva dem har å si.
hvis dem antok at dama ikke er "norsk" bare fordi hun har utlandsk utseende blir jeg sur.  |
Helt enig med deg, dette var uprofesjonelt.
Det finnes grunner for å anbefale BCG-vaksine til nyfødte, men uansett skal det alltid gjøres med foreldrenes informerte samtykke. Her virker det som om helsesøsteren deres har forsømt sin plikt, og det mener jeg det er grunn til å klage på. Helsesøster skal være en person man kan stole på. Dere får be om en grundig forklaring, men jeg er enig i at det nok kan være på sin plass å bytte helsesøster etter noe slikt.
Når det gjelder såret på armen så skriver Folkehelseinstituttet:
| Folkehelseinstituttet skrev: | | De fleste komplikasjoner er ulcerasjoner på injeksjonsstedet, men også en del subkutane abscesser. Lokaliserte komplikasjoner går i de aller fleste tilfeller over uten medikamentell behandling |
Det er altså snakk om en sjelden, men som regel ufarlig reaksjon. Hvordan går det med armen hans nå? Har han fått noe arr? _________________ Pappa til Håvard, født oktober 2007 |
|
| Til Toppen |
|
 |
HoboDan

Ble Medlem: 10 Okt 2005 Innlegg: 2009 Bosted: Bergen
|
Skrevet: Ons Mar 04, 2009 8:35 pm Tittel: |
|
|
Gode poeng fra Sylvan, men Inge - kan du sjekke dato på trådene neste gang?
Når det er gått to måneder siden sist innlegg synes jeg det skal være gode poeng for å vekke tråden til live igjen - og jeg synes ikke jeg så noe av det i svaret ditt. _________________ Stolt pappa siden 7/12 - 05 |
|
| Til Toppen |
|
 |
hegern

|
Skrevet: Ons Mar 04, 2009 8:46 pm Tittel: |
|
|
armen hans er fin... men fortsatt rødlig med skorpe på. _________________ stolt pappa til erik august. født 8.10.2008 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Forumet
|
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|