verdens beste pappa boken

barnebidrag og frivillig nedgang i inntekt

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Stefar, skilt pappa og alenepappa
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
2barnspappa

Ble Medlem: 29 Okt 2010

InnleggSkrevet: Fre Okt 29, 2010 9:44 am    Tittel: barnebidrag og frivillig nedgang i inntekt Svar med Sitat

Etter å ha lest noen skrekkhistorier rundt barnebidragets endringer i fremtiden ved frivillig nedgang i inntekt (feks ved studier eller nedgang i inntekt pga fødselspermisjon til nytt barn), ønsket jeg å få inn et punkt i samværskontrakt om at frivillig nedgang i inntekt ikke skulle påvirke barnebidraget.

Jeg fikk da beskjed fra fvk at dette ikke var juridisk lovlig, da det strider mot loven som omhandler fastsettelse av bidrag. Stemmer dette ? I så fall er vi også her (som i mange andre saker) fullstendig forsvarsløse ovenfor ekser som ser økonomisk vinst i barnefar, og som i verste fall kan hindre fleksibilitet i barnefars fremtid.

Eksempel : Om 3-4 år ønsker jeg kjøpe en leilighet der mine to barn får egne rom. Jeg planlegger selvsagt ut fra nåværede økonomisk situasjon både for meg og min eks. I mitt område betyr dette at jeg må strekke meg mot max lån/løpetid for å få en slik leilighet. Hvis eks da velger å begynne å studere, vil tillegget i barnebidrag velte alle planer.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Forumet

Skrevet: -    Tittel: -

Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen.
Til Toppen
tusjmann

Ble Medlem: 01 Jan 2006

InnleggSkrevet: Ons Nov 17, 2010 11:58 pm    Tittel: Svar med Sitat

Du har fått barn, ditt eget barn!
Det er desverre bare å infinne seg i det ansvaret og mangel av fleksibilitet dette innebærer...

Om du vil studere, mister jobben eller deler av inntekten, så vil jo bidraget omreguleres, men det er vel kanskje feil det også?

Forøvrig er det lov å ha private avtaler, men x'n din går nok ikke med på det.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
2barnspappa

InnleggSkrevet: Fre Nov 19, 2010 5:31 pm    Tittel: Svar med Sitat

tusjmann skrev:
Du har fått barn, ditt eget barn!
Det er desverre bare å infinne seg i det ansvaret og mangel av fleksibilitet dette innebærer...

Ja det er jeg veldig klar over. Og jeg er vedlig klar over mangelen på fleksibilitet dette medfører. Men dette var ikke tema her.

Om du vil studere, mister jobben eller deler av inntekten, så vil jo bidraget omreguleres, men det er vel kanskje feil det også?

Nei selvsagt ikke. Det jeg mener er at begge parter ikke skal lide noen økonomisk last når den andre parten velger å gå ned i inntekt. Om det gjelder meg eller min x spiller ingen rolle.

Forøvrig er det lov å ha private avtaler, men x'n din går nok ikke med på det.

Hun gjorde faktisk det til slutt Smile
Til Toppen
tusjmann

InnleggSkrevet: Fre Nov 19, 2010 7:56 pm    Tittel: Svar med Sitat

Så bra for deg da.
Vær bare klar over at hun når som helst kan gå til NAV og få de til å fastslå bidraget, så avtalen du har i dag er ikke nødvendigvis garanti for noe.
Til Toppen
2barnspappa

InnleggSkrevet: Lør Nov 20, 2010 8:41 pm    Tittel: Svar med Sitat

tusjmann skrev:
Så bra for deg da.
Vær bare klar over at hun når som helst kan gå til NAV og få de til å fastslå bidraget, så avtalen du har i dag er ikke nødvendigvis garanti for noe.

Hei igjen !

Roter litt med hvordan man svarer her inne, så du finner sikkert noen kommentarer fra meg inne i ditt svar på den forrige meldingen.

Ja er klar over at hun nr som helst kan gå til nav. Som det er nå vi ikke det forandre bidraget noe siden vi bruker bidragsveilederen til NAV.

Bare trist at systemet kan utnyttes slik.....jeg kjenner selv jenter som etter brudd har begynt å studere, selv som hovedfosørgere og likevel ikke krever mer i bidrag siden "dette jo er no de selv har valgt". Det er det jeg mener er det rette
Til Toppen
tusjmann

InnleggSkrevet: Søn Nov 21, 2010 1:20 am    Tittel: Svar med Sitat

Jeg er jo ikke enig med deg, men det har du sikkert skjønt...

At moren til barnet ditt evt skulle velge å studere så har jo det mange positive effekter også. Hun vil mest sannsynlig få større og mer stabil inntekt, samt at hun blir ett bedre forbilde for barnet.
Det er alltid trist med de som aktivt går inn og utnytter etthvert system, men jeg mener det er riktig at man må dele på utgiftene ved barn, sett i forhold til inntekt. Det ville vært akkurat det samme som om dere var sammen egentlig.

Regler, som f.eks bidragsreglene, blir aldri perfekte og vil falle skjevt ut for enkelte.

Men, nå var i alle fall du ganske heldig som fikk en privat avtale enn så lenge....
Til Toppen
jens

Ble Medlem: 11 Jan 2011

InnleggSkrevet: Man Jan 17, 2011 12:38 pm    Tittel: Re: barnebidrag og frivillig nedgang i inntekt Svar med Sitat

2barnspappa skrev:
Etter å ha lest noen skrekkhistorier rundt barnebidragets endringer i fremtiden ved frivillig nedgang i inntekt (feks ved studier eller nedgang i inntekt pga fødselspermisjon til nytt barn), ønsket jeg å få inn et punkt i samværskontrakt om at frivillig nedgang i inntekt ikke skulle påvirke barnebidraget.

Jeg fikk da beskjed fra fvk at dette ikke var juridisk lovlig, da det strider mot loven som omhandler fastsettelse av bidrag. Stemmer dette ? I så fall er vi også her (som i mange andre saker) fullstendig forsvarsløse ovenfor ekser som ser økonomisk vinst i barnefar, og som i verste fall kan hindre fleksibilitet i barnefars fremtid.

Eksempel : Om 3-4 år ønsker jeg kjøpe en leilighet der mine to barn får egne rom. Jeg planlegger selvsagt ut fra nåværede økonomisk situasjon både for meg og min eks. I mitt område betyr dette at jeg må strekke meg mot max lån/løpetid for å få en slik leilighet. Hvis eks da velger å begynne å studere, vil tillegget i barnebidrag velte alle planer.

Foreslår du snakker med advokat om ditt konkrete forhold.

Har du en reel grunn om å gå ned i inntekt, (nav godtar mor studerer).
Mangler du utdanning kan det være en reel grunn til å studere.

Ønsker du jobbe mindre uten grunn,mener jeg bestemt du blir satt en inntekt på 80 prosent av det du burde tjent.

http://www.sivilombudsmannen.no/barnebidrag/barnebidrag-fastsetting-av-inntekt-etter-skjoenn-article1493-215.html

http://www.dinside.no/501502/www.f2f.no/

http://www.oblad.no/nyheter/bidragssaken-i-nrk-1.3744745

Se spesielt den siste linken.
Du finner mere på nav.no
Til Toppen
Annonse:

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Beregning av barnebidrag ingen forhold til gjeld ?
Barnebidrag
Størrelsen på barnebidrag i forhold til inntekt

Lignende diskusjoner:

sletting av barnebidrag
Hva betaler dere i barnebidrag 2012 ?
Barnebidrag

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Stefar, skilt pappa og alenepappa Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Verdensbestepappa.no finnes også i mobil utgave. Trykk her for å bruke mobilversjonen.

micro