Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden
Naviger og bli medlem

Siste artikler
Tips til barnebursdag Delt bosted, 50/50 Verdens beste tv-pappaer
Delt omsorg? Foreldreansvar for samboers barn Foreldrestipend som student
One Button Bob Attføring, arbeidsavklaringspenger og foreldrepenger Uenige om barnebidrag ved delt omsorg

Barn og mobiltelefon

Start Nytt Tema   Svar på Tema   RSS for emnet Del på facebook    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Gadgets og leketøy
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  

Når fikk/får dine barn mobiltelefon?
0-5 år
0%
 0%  [ 0 ]
6 år
0%
 0%  [ 0 ]
7 år
0%
 0%  [ 0 ]
8 år
12%
 12%  [ 1 ]
9 år
12%
 12%  [ 1 ]
10 år
50%
 50%  [ 4 ]
11-12 år
12%
 12%  [ 1 ]
13-15 år
12%
 12%  [ 1 ]
16+ år
0%
 0%  [ 0 ]
Antall stemmer : 8

Av Innlegg
Jafo70

Ble Medlem: 17 Aug 2006

InnleggSkrevet: Ons Jan 06, 2010 12:51 pm    Tittel: Barn og mobiltelefon Svar med Sitat

Vi brøt til jul en av våre målsetninger og kjøpte mobil til begge guttene (straks 8 og straks 10 år). Planen var at de skulle få når de var 10 år, men...

Grunnen til å vente til 10 år er vel litt mobil-stråling, og la barn få være barn "i fred".
Grunnen til å gi 8-åringen er mer delt. Det hadde jo vært kiipt med en genser når broren fikk mobil selv om vi ikke synes han er helt moden for det. Men største grunnen er at han da lettere skulle kontakte/bli kontaktet av de (få) vennene han har..

Uansett, lurer da på når deres barn får(/har fått) mobil, og hva grunnen for å gi/vente er.
Strand

Ble Medlem: 17 Nov 2007

InnleggSkrevet: Ons Jan 06, 2010 1:18 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg tenker på det samme som deg, 10 år synes jeg er passelig, da forstår ungen "alvoret" i det og faktisk ha en telefon, og at det koster penger (?)
men klart, jeg ser den at du ga 8åringen også telefon, hva OM han skulle gå seg bort, spørre om han fikk være med en kompis hjem eller noe lignende, så kan en telefon være meeeget bra og ha, og ikke bare "stikke av" og mor og far leter verden rundt Rolling Eyes
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
Gnubel

Ble Medlem: 19 Jan 2007

InnleggSkrevet: Ons Jan 06, 2010 1:40 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg håper på å drøye så lenge som mulig, og jeg er helt sikker på at de yngre kan få når de oppnår den alderen som eldstemann har når han får. Yngre søsken kan ikke få lov til alt bare fordi storebror/-søster får lov.
Pluto

Ble Medlem: 10 Jan 2008

InnleggSkrevet: Ons Jan 06, 2010 10:35 pm    Tittel: Svar med Sitat

Vår eldste har hatt mobil en stund. Han fikk sin da han var litt over 8.
Grunnen til det var at vi begge var i jobb og han skulle gå hjem og være alene etter skolen.
Det skal også legges til at han er meget knyttet til oss, og at det på den måten var lettere å bevege seg når vi var med i lomma.

Jeg er enig i det Gnubel sier " bare fordi den ene har, betyr ikke det at den andre skal få"
Vår eldste datter vil nok ikke få mobil før tidligst 10, men den kan måtte revurderes etterhvert.

Jeg er ikke helt enig i det du sier Strand. Først nå i en alder av snart 11 har guttungen begynt å ringe rundt til gud og hvermannsen samt tekste med kjæresten for den minste ting. Vi har forsøkt å fortelle at det koster pæeng, men det ser ikke han, og derfor går det ikke like lett inn. Min plan er å kjøpe kontantkort til han, slik at han må tenke seg om litt.

Det vi fokuserer veldig mye på er bruk av handsfree. Bruker ikke valpen pluggen i øret så tar far telefonen.
Pluss at han syntes det er litt kult med propp i øret da, litt agentaktig.
pAppaNorD

Ble Medlem: 13 Mai 2008

InnleggSkrevet: Tor Jan 07, 2010 8:51 am    Tittel: Svar med Sitat

Du burde ha "Vet ikke" på avstemmingen. Siden det mest sannsynlig er så lenge til min datter skal få noe slikt, dvs fra 5 til 15 år, har jeg ingen mulighet til å vite hvordan den teknologiske framtida ser ut. Hvem vet, om fem år fra nå er det kanskje vanlig at 6-åringer har mobiltelefon. Om ikke lenge er det kanskje bevist at stråling fra mobiltelefoner ikke utgjør noen fare. Om 20 år vil kanskje en eller annen form for elektronisk kommunikasjons være i hende fra fødselen av

Men, akkurat nå i 2010, synes jeg at 10 år er ei grei grense. Men det er som sagt vanskelig å si...

Pappa til Cecilia, født 3. Januar 2009
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
kjas

Ble Medlem: 06 Feb 2006

InnleggSkrevet: Tor Jan 07, 2010 3:30 pm    Tittel: Svar med Sitat

Det er umulig for meg å svare i forhold til når mine barn får, siden det hele er avhengig av drøssevis av 'hvis'- og 'om'-faktorer.

For en del år tilbake hørte jeg om noen som utviklet en slags personsøker for barn, hvor foreldrene kunne ulike forhåndsprogrammerte bildemeldinger til en mottakerenhet som betød 'middag', 'lekser', etc. Det syntes jeg var en god idè. Ulempen var selvsagt at den bare kommuniserte en vei.

En videreutvikling av dette konseptet, eller kanskje en barnetelefon som krevde forhåndsgodkjenning av hvilke nummer den kunne kommunisere med er jo også en idè. Da kunne vi foreldre lettere kunne begrense barnas tidsbruk på telefon, kostnadskontrollen ville være enklere og vi ville være tryggere i forhold til at uønskede personer kontaktet barna.

Det er imidlertid både etiske og lovmessige vurderinger med alle tiltak som begrenser folks handlefrihet. Dessuten kan det også være nødvendig å diskutere hvor grensen foreldres oppdrageransvar og barns selvstendiggjøring går i forbindelse med et slikt tema.

Moderator på forumet, så husk reglene.

Gi Blod! Bli blodgiver.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Forumet

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Sony Ericsson K800i, den ultimate pappamobil?
NRK skal sende nyheter tilpasset barn
Myggvett og barn

Lignende diskusjoner:

Kjøpe ny mobiltelefon
Dataspill til barn - gjerne online og gratis :)
Barn og pc / dataspill

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Gadgets og leketøy Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
rss feed rss feed topics only