verdens beste pappa boken

Bakovervendt barnesete i Renault Espace evt andre 7-setere

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Barn og bil
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
perstens

Ble Medlem: 06 Feb 2011

InnleggSkrevet: Søn Feb 06, 2011 12:40 pm    Tittel: Bakovervendt barnesete i Renault Espace evt andre 7-setere Svar med Sitat

Hei

Da vi har ett lite barn (1 år) og 2 til på vei blir Octaviaen snart for liten. Jeg har derfor behov for en bil med plass til 3 barneseter baki, og planen er at tvillingene får sitte bakovervendt på hver sin side, med vesla i midten. Det er foretrukket om hun sitter bakovervendt og gjerne med Isofix, men jeg ser at dette kan bli vanskelig. Jeg har snust meg frem til at mange mener at Renault Espace kan være et godt alternativ.

Spørsmålet er: Hvor mye plass har man egentlig til å sette inn et bakovervendt barnesete bak førerplassen? Jeg er 1.86 med lange ben, og i Octaviaen er det helt umulig.

Er det noen som har god erfaring med andre 7-setere hvor man har god plass til bakovervendt barnesete bak førersetet?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse
Forumet

Skrevet: -    Tittel: -

Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen.
Til Toppen
BompiBjørn

Ble Medlem: 25 Aug 2007

InnleggSkrevet: Søn Feb 06, 2011 4:59 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hei,

Først, gratulerer og velkommen hit Very Happy

Du har det samme problemet som meg: bakovervendt barnesete bak fører.

I vår Saab 9-5 går det akkurat, men både jeg og fruen er bare 1,70 lange. I vår 2000-modell Golf er det helt uaktuelt, og bilen må byttes ut.
Det er flere biler med tilsvarende plass som Saaben, blant annet Passat og Mondeo. Og i Skoda Superb er det kjempeplass!

Hvis man ser på større biler, så må man også ta hensyn til at sittestillingen er mere oppreist, og det i noen tilfeller er så langt ned til gulvet fra sitteputen at barnesetets støtteben ikke rekker ned i gulvet Confused Dette gjelder bl.a. Ford Galaxy, og antar at det er tilsvarende i Caravelle, Transit, Vito etc.

Vårt valg blir antagelig en Ford S-Max. Der får du plass til bakovervendt sete bak fører i tillegg til at det er plass til tre seter i bredden.

Lykke til i jakten, og hold oss oppdatert på hva du finner der ute Smile
Ost
Moderator

Ble Medlem: 27 Sep 2006

InnleggSkrevet: Søn Feb 06, 2011 9:31 pm    Tittel: Svar med Sitat

Ingen erfaring med 7-seter, men sitter delvis med samme problem. Har gutt på 4, jente på snart 2 og termin på tredje barnet 2. april.

I vår Ford Mondeo fra 2005 (uten Isofix) ser jeg at det går, men det blir knapt og garantert en del ukvemsord fra pappa når bilbeltet skal festes for eldstemann ned mellom andre seter.

Så langt jeg har oversikt over er det kun Ford S-max og Galaxy, samt VW Sharan (ny) som gir grei plass til tre barneseter ved siden av hverandre MED Isofix.

Uten Isofix får du plass i langt flere biler, men du må være forberedt på å knote mye med feste av bilbelter, samt at du nok i en del biler må bygge opp under setene for at du skal kunne utnytte baksetene godt nok.

Å plassere barnesetet i 3. rad i en 7-seter hadde jeg aldri en gang vurdert, da avstanden mellom denne raden og bakvinduet er alt for liten med tanke på en eventuell kollisjon.

Apropos bakovervendt bak fører, jeg er 1,89, og i vår Mondeo går det helt greit, så lenge jeg ikke skal legge ned ryggen for en dupp ved lengre kjøreturer.

Og: Velkommen hit! Og gratulerer med to til på vei!
Gnubel
Moderator

Ble Medlem: 19 Jan 2007

InnleggSkrevet: Man Feb 07, 2011 7:54 am    Tittel: Svar med Sitat

Velkommen hit!
Mitt standard svar: I VW Transporter/Caravelle går det helt fint med bakovervendt bak fører... Og det er god plass til tvillingvogn baki...
Hasse

Ble Medlem: 24 Feb 2010

InnleggSkrevet: Man Feb 07, 2011 11:01 am    Tittel: Svar med Sitat

Hei,
Hadde akkurat samme utfordring i fjor, og vi prøvde mange biler.
Vi endte opp med en 2007 Hyundai Santa Fe pga bredden i baksetet.
Det går lett inn tre barnestoler hvorav en er bakovervendt. Det er isofix på to av setene.
Vi vurderte også S- max, der er det også god nok plass, men vi ville ha SUV så valge ble enkelt Smile Det er ikke mange SUVer som slår Santa Fe i bredde. Det er også 7 seter, og stolene går fint bakerst hvis det blir nødvendig, men til vanlig har vi alle tre på rekke i seterad 2.

Er du nødt til å ha den bakovervendte bak førersetet? Vi har den bak passasjersetet uten problem. Jeg sitter greit i passasjersetet med mine 190 cm, men plassen er selvsagt bedre på førersiden Smile

Plassen bak passasjersetet er også definert som mer sikker enn plassen bak fører. Derfor har vi minstejenta der.

Lykke til med bilvalg!

Sist endret av Hasse den Man Feb 07, 2011 11:05 am, endret 1 gang
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Gnubel
Moderator

Ble Medlem: 19 Jan 2007

InnleggSkrevet: Man Feb 07, 2011 11:03 am    Tittel: Svar med Sitat

Hasse skrev:

Plassen bak passasjersetet er også definert som mer sikker enn plassen bak fører. Derfor har vi minstejenta der.

Man kan jo ikke sortere ungene sine slik?
Hasse

Ble Medlem: 24 Feb 2010

InnleggSkrevet: Man Feb 07, 2011 11:11 am    Tittel: Svar med Sitat

Gnubel skrev:
Man kan jo ikke sortere ungene sine slik?

Selvfølgelig ikke, men noen må jo sitte der. Og da vil jeg at barnet med minst utviklet nakkemusklatur skal sitte der påkjenningen teoretisk er minst i en eventuell kollisjon.

Det mest optimale ville vært å kjøre barna til skole/barnehage èn og èn, sittende bakovervendt i midten, men så god tid har ikke jeg Smile
cglosli

Ble Medlem: 08 Feb 2011

InnleggSkrevet: Tir Feb 08, 2011 7:15 pm    Tittel: Re: Bakovervendt barnesete i Renault Espace evt andre 7-sete Svar med Sitat

Jeg har en Renault Grand Espace 2005 modell. Det er god plass til alle mine fire barn. Jeg er 190 cm høy og det er plass til et bakoverlent barnesete bak førersete. Er veldig fornøyd med bilen og kan anbefale den på det varmeste Smile
Til Toppen
bpb

Ble Medlem: 31 Mar 2011

InnleggSkrevet: Tor Mar 31, 2011 9:34 am    Tittel: Re: Bakovervendt barnesete i Renault Espace evt andre 7-sete Svar med Sitat

perstens skrev:
Jeg har snust meg frem til at mange mener at Renault Espace kan være et godt alternativ.

Spørsmålet er: Hvor mye plass har man egentlig til å sette inn et bakovervendt barnesete bak førerplassen? Jeg er 1.86 med lange ben, og i Octaviaen er det helt umulig.

Er det noen som har god erfaring med andre 7-setere hvor man har god plass til bakovervendt barnesete bak førersetet?

Heisann!
Jeg har Espace, og både jeg og "kåna" er kjempefornøyd. Ingen problemer med bakovervendt barnesete, med eller uten gulvstøtte. Du kan BÅDE feste setene i forskjellige stillinger i gulvet, OG du kan justere setet i lengderetning akkurat som på framseter. I tillegg er hele gulvet i samme høyde, bortsett fra akkurat forran framsetene. Dette gjør at det går greit for minstejenta å gå inn helt framme (passasjersida), bak mellom framsetene, for så å sette seg i det mitterste setet, uten å måtte snuble seg inn over gulvstøttene til de minste barna som er plassert i sidesetene bak. I tillegg er det plass til oppslått barnevogn OG hund helt bak! Og dette er ikke engang Grand-utgaven!! Jeg er forresten også 1,86.

Anbefales på det sterkeste!
Til Toppen
kjodleiken

Ble Medlem: 03 Aug 2011

InnleggSkrevet: Fre Aug 05, 2011 10:02 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hei,

Vi kjøpte 7-seteren Peugeot 5008 da vi ble lei av Caravellen vår, som var en lysthavarist deluxe. Barnestolen er pr dags dato satt bak passasjersetet men det går tålig greit bak førerstolen, men mine 191cm foretrekker at det ikke står der. Den er utstyrt med ISO-fix på alle de tre setene på midterste seterad samt at den har flatt gulv her.

Det var forøvrig den vi syntes var best av de bilene vi prøvde i den klassen. VW ble utelatt da de var midt i modellbytte da vi kjøpte.
soniva

Ble Medlem: 01 Feb 2010

InnleggSkrevet: Man Sep 19, 2011 9:58 pm    Tittel: Renault grand Scenic Svar med Sitat

Hei1

Hadde samme problemet for et års tid siden. Vi endte opp med en Renault Grand Scenic. Stor og god plass for våre 2 på 4 og 6 mnd. Jeg er 1.85 og har ingen problem med å sitte foran det bakovervendte barnesetet.

Er usikker på hvordan det går med 3 setter ved siden av hverandre, men det er ikke sikkert det er umulig.
Til Toppen
Annonse:

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Bakovervendt barnesete i Renault Espace
Bakovervendt barnesete er tryggest
Bakovervendt - anbefalinger vs praktiske problemstillinger

Lignende diskusjoner:

Hvilken bil med plass til bakovervendt sete bak førersetet?
bakovervendt bilsete til 4 åring
Fått i oppdrag å finne barnesete :)

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Barn og bil Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Verdensbestepappa.no finnes også i mobil utgave. Trykk her for å bruke mobilversjonen.

micro