verdens beste pappa boken

Avtale

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Om det å bli pappa
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
MrErnest

Ble Medlem: 01 Aug 2006

InnleggSkrevet: Lør Aug 25, 2007 1:05 pm    Tittel: Avtale Svar med Sitat

Jeg er gift med en dame fra Ukraina, og vi vil lage en avtale nå mens vi er "venner" og lykken smiler til oss. Det blir jo en avtale som går på "om du gjør det" så må vi gjøre det. Og om hun vil flytte tilbake til hjemlandet sitt, så må jo jeg sikre meg mot at hun kan det uten at jeg samtykker. Jeg for min del hadde tenkt meg å få en avtale om at hun hun ikke flytter lengre i fra meg en max 30 km. Og at om hun flytter lengre i fra, så må hun betale reisen for barnet. Skal barnet bli værende sammen med mor i Ukraina, vil jeg ha en måned hos meg og en måned hos henne. Det blir jo siste utvei da....Noen som har noen tips? Og kanskje infall med dette?
Forumet

Skrevet: -    Tittel: -

Er du lei reklame? Registrer deg idag, innloggete brukere ser ikke denne reklamen.
Til Toppen
AMH

Ble Medlem: 06 Aug 2007

InnleggSkrevet: Lør Aug 25, 2007 5:08 pm    Tittel: barnets beste Svar med Sitat

Hei,

Jeg tror at det er dere to sammen som best kan finne ut hva som er en god løsning for dere, men siden du spør her på forumet så kan jeg tenke litt høyt med deg.

Du skriver at dere vil sikre dere nå når lykken smiler dere, og at du for din del ønsker å sikre deg mot at hun flytter tilbake til hjemlandet uten ditt samtykke. For meg høres det ut som at dere egentlig ikke har behov for noen avtale, men at du trenger å føle deg trygg på hvilke framtidsplaner hun har. Hvis du er ærlig med deg selv - er det bare deg, eller også hun som har behov for å "sikre seg"? Den beste måten å sikre seg på er nok å gjøre alt man kan for at forholdet fortsetter å være bra, men i motsatt fall tenker jeg følgende:

En slik avtale tror jeg uansett bare vil bli en intensjonsavtale, og jeg tviler på at den vil ha særlig bindende juridisk funksjon ved et eventuelt brudd i framtiden. Derfor foreslår jeg at dere i stedet har fokus på, og blir enige om, at barnets behov må gå først, slik at begge to er grunnleggende opptatt av å bo i nærheten av hverandre. Hvem vet - det kan jo like gjerne bli i Ukraina som Norge, eller kanskje et helt annet land?

Uansett - lykke til! Jeg kjenner flere par med ulik nasjonalitet, og de fleste har ambisjoner om å bo perioder i begge sitt hjemland selv om ett land er "hjemmebasen".
MrErnest

Ble Medlem: 01 Aug 2006

InnleggSkrevet: Lør Aug 25, 2007 6:14 pm    Tittel: Heisan Svar med Sitat

Jo, jeg er forsåvidt enig med deg, men at det ikke er juridisk binnende er jeg minde usikker på. Det må vel kunne gå ann å få en avtale til som er juridisk binnende? Og jeg lurer også på hva som skjer, om poden blir født enten her eller i Ukraina, blir poden da norsk når fødselen er her? Og ukrainsk om fødselen foregår i ukraina? Ser dere har termin samme måned som oss foresten Smile
Homer Simpson

Ble Medlem: 30 Jul 2006

InnleggSkrevet: Lør Aug 25, 2007 6:21 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hvilket statsborgerskap ungen er avhengig av foreldrenes. Han kan faktisk få to statsborgerskap om dere vil det. Men jeg tror ikke at det er juridiskbindende en slik kontrakt du/dere vil skrive. Tipper nok at dersom dere går fra hverandre og hun er forsørger for barnet kan vel hun flytte akkurat der det passer henne eller omvent.

Pappa til Tilde 30.05.2006
og Tomine 27.02.2009
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
dalnetslem
Moderator

Ble Medlem: 05 Okt 2005

InnleggSkrevet: Lør Aug 25, 2007 6:27 pm    Tittel: Svar med Sitat

Er dem gift blir vel ikke hun automatisk forsørger for barnet?

Moderator.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger
AMH

Ble Medlem: 06 Aug 2007

InnleggSkrevet: Lør Aug 25, 2007 8:08 pm    Tittel: samværsrett Svar med Sitat

Hei igjen,

Jeg tror det er barneloven som regulerer det meste rundt samværsrett til barn ved samlivsbrudd. Hvis du går inn her finner du mer informasjon i en brosjyre fra departementet (BLD).

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/veiledninger_brosjyrer/2006/Foreldreansvar-og-samvarsrett.html?id=423923

Mulig at du kan sette opp en juridisk bindende avtale innenfor lovens begrensninger, men da bør dere uansett avtale hvilket lands rettsapparat som skal benyttes ved en tvist. Norsk og ukrainsk rett rundt barnefordelingssaker er nok ulik.
Ost
Moderator

Ble Medlem: 27 Sep 2006

InnleggSkrevet: Søn Aug 26, 2007 2:55 pm    Tittel: Svar med Sitat

Merk også at selv om vi har temmelig stor avtalefrihet i Norge, så vil ikke en avtale som går utover barnelovens innhold få en juridisk bindende følge. I slike tilfeller vil barnelovens bestemmelser gå foran avtalens innhold.
Annonse:

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Avtale med advokat
Sammvernsrett med barn.
Barnebidrag

Lignende diskusjoner:

ingen avtale

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Om det å bli pappa Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet

Verdensbestepappa.no finnes også i mobil utgave. Trykk her for å bruke mobilversjonen.

micro