Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden
Naviger og bli medlem
Siste artikler
Fri rettshjelp i barnevernssaker Rett til pappaperm? Salg av bolig ved samlivsbrudd
Fedre på helsestasjonen Hva snakkes det om? Mor bryter privat avtale
Spørsmål om oppsigelsestid for leiet bolig Når eksen får ny samboer 50/50 for ett av barna?

Pappa vil være mest mulig hjemme

Start Nytt Tema   Svar på Tema   RSS for emnet Del på facebook    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Pappapermisjon
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
pappapappapappa

Ble Medlem: 17 Nov 2008

InnleggSkrevet: Man Nov 17, 2008 9:02 pm    Tittel: Pappa vil være mest mulig hjemme Svar med Sitat

Sikkert svart på dette tidligere men spør for det. Jeg kan ikke noe om reglene for dette, så spørsmålet er tilsvarende dumt

Situasjonen er att nr 3 kommer ca 6 april og for første gang har mor tjent opp sine 6 av 10 mnd. Så jeg har mulighet til å være pappa litt det første året og. Og det vil jeg mest mulig. Men det er en utrolig stor forskjel i inntekten vår. Har det noe og si for den tida jeg går hjemme? Hvordan ville dere vise menn her inne gjort det for å oppnå følgende.

1. Være mest mulig hjemme med ungen.

2. Og ikke tape for mye på det.

Jeg kan selvfølgelig få en godt timet sykemelding med diffuse plager to uker før termin men la oss nå si att vi skal følge regelverket Smile
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
BobbyJean

Ble Medlem: 05 Apr 2008

InnleggSkrevet: Tir Nov 18, 2008 9:45 am    Tittel: Svar med Sitat

Så vidt jeg vet har pappa kun krav på 6 uker pappapermisjon - eller fedrekvote som det egentlig heter - når mamma har fullstendige opptjente rettigheter. Denne perioden har du selvsagt krav på full lønn som utbetales av Trygdekontoret.

Utover dette har du krav på to uker med såkalt nedkomstpermisjon direkte etter fødselen. Disse er ikke lovbestemt med krav om full lønn, men her er det opp til hver enkelt arbeidsgiver å velge å lønne den ansatte eller ikke. Trygdekontoret dekker ikke denne perioden.

Du kan ta ut fedrekvoten din nær sagt når som helst etter fødselen bortsett fra de første seks ukene etter poden så dagslys. De første ukene er helt og fullt forbeholdt mor, hvis en ser vekk fra de to første ukene der begge to har - i hvert fall en teoretisk - mulighet til å være hjemme.

Ellers må selvsagt også du ha opptjent dine rettigheter for at du skal ha krav på dette. Det vil si at du må ha vært i full jobb i minimum de seks siste månedene av totalt ti måneder. Da må du altså ha jobbet siden juni i år så vidt jeg kan regne meg frem til ut fra den datoen du har skrevet i innlegget.

For øvrig anbefales det selvsagt ikke å få en "godt timet sykemelding med defuse plager" for å løse dette. Slikt lar seg selvsagt gjennomskue og får derfor tilsvarende følger. Legen har dessuten ikke lov til å skrive ut sykemeldinger som ikke er reelle i forhold til medisinske grunner og behov. En oppfordring er derfor å være svært nøye med dette og ha en god og ærlig dialog med Trygdekontoret.

For øvrig finner du lovverk og regler relativt utfyllende forklart på hjemmesidene til NAV.no

Trygdelovens $ 14-13/14 (hvis jeg i farten husker riktig) mener jeg skulle beskrive alle regler som er aktuelle for dere.

Lykke til!
BobbyJean

InnleggSkrevet: Tir Nov 18, 2008 9:49 am    Tittel: Svar med Sitat

Glemte å beskrive en liten detalj angående når du kan ta ut din seks ukers fedrekvote. Jeg mener regelverket sier noe slikt som at etter uke seks etter fødselen og frem til fylte tre år har du muligheten til å ta ut seks ukers ferdrekvote. Velger du å vente til nærmere tre år, må du være bevisst på at denndagen ungen fyller tre år går fristen ut. Det vil si at hvis du planlegger å ta ut fedrekvoten din to uker før treårsdagen til ungen, så får du altså kun to uker fedrekvote og mister fire uker. Velger du å ta ut fedrekvoten senest seks uker FØR treårsdagen, rekker du å ta ut alle dine uker.
pAppaNorD

Ble Medlem: 13 Mai 2008

InnleggSkrevet: Tir Nov 18, 2008 11:06 am    Tittel: Svar med Sitat

Men at du har krav på seks uker permisjon betyr jo ikke at du ikke kan ta ut mer permisjon. Mor og far blir da enige om fordelingen av permisjonstiden.

Sett at man har bedt om 44 uker med 100% lønn. Seks av disse ukene er strengt forbeholdt mor i forbindelse med tiden rundt fødselen, det gir da 38 uker som dere kan fordele. Siden du har krav på seks uker er det da 32 uker igjen som dere kan bli enige om. Det er ingenting som tilsier at ikke du kan ta permisjon i hele perioden istedet for mor. Det du vil få utbetalt vil da regnes av din lønn.

Personlig skal jeg være hjemme i åtte uker på slutten av vår 44-ukers periode med permisjon. Gleder meg masse til det!

Når det gjelder en "godt timet sykemelding" så støtter jeg det som allerede er sagt. At et finnes folk som utnytter/jukser slikt er grunnen til at det blir vanskelig for resten av oss...

Lykke til!

Pappa til Cecilia, født 3. Januar 2009
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
BobbyJean

InnleggSkrevet: Tir Nov 18, 2008 1:46 pm    Tittel: Svar med Sitat

Fant frem i noen lover og regler for deg hvis du trenger...

Generelle rettningslinjer fra NAV.
http://www.nav.no/page?id=805311849

Folketrygdlovens $ 14
http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll/kapitteloversikt/e05/e05k14?f=templates&fn=main-j.htm&2.0
pappapappapappa

InnleggSkrevet: Tir Nov 18, 2008 3:13 pm    Tittel: Svar med Sitat

Den med "godt timet sykemelding" var ikke helt seriøst ment, men mer et spark til de som faktisk foreslår det som en enkel løsning og et hint om att det svaret gjerne kunne holdes unna tråden. Er ganske mange rundt om som mener det er den beste løsningen nemlig og foreslår, om ikke nødvendigvis her inne.

Ellers takk for gode svar. Konemor ønsker seg nemlig ut i jobb igjen så snart hun kan pga hun sliter med depresjoner etter fødselen ( i hvert fall på de to første) så att vi kan dele de 32 ukene fritt var vel egentlig det jeg ville høre og att jeg får beholde lønna mi som grunnlag når jeg er hjemme redder året tror jeg.
Til Toppen
pAppaNorD

Ble Medlem: 13 Mai 2008

InnleggSkrevet: Tir Nov 18, 2008 3:35 pm    Tittel: Svar med Sitat

Høres bra ut. De seks ukene som vi mannfolk har krav på er jo der i tilfelle at kvinnfolket setter seg på bakbeina og vil ta alt selv. At det kravet burde vært større er en diskusjon i seg selv. Men som regel så prater man jo sammen og blir enige Smile

Pappa til Cecilia, født 3. Januar 2009
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Torres

Ble Medlem: 19 Nov 2008

InnleggSkrevet: Ons Nov 19, 2008 8:29 pm    Tittel: Svar med Sitat

pappapappapappa skrev:
og att jeg får beholde lønna mi som grunnlag når jeg er hjemme redder året tror jeg.

Det er ikke helt riktig at du får beholde lønna di. Det kommer an på hvor mye du tjener. NAV gir ikke mer støtte enn en årslønn tilsvarende 6G, dvs ca 6x70250 kr=421500 kr. Velger dere den lange permisjonen med 80% lønn, får dere max 80% av 6G. Tjener du f.eks 1 million i året, vil du tape en del penger. Men noen arbeidsgivere dekker mellomlegget.
Jeg vet dessverre ikke så mye mer om detaljene her. Jeg baserer meg på andrehåndsinformasjon og kan ha misforstått noe.
Til Toppen
pappapappapappa

InnleggSkrevet: Ons Nov 19, 2008 11:40 pm    Tittel: Svar med Sitat

Det stemmer nok det, alt som er offentlig stønad begrenses som regel av 6xG. Men det er vel mer enn nok for de fleste av oss uannsett hva vi tjener "til vanlig" Hadde vært værre om konas 150000 ble lagt til grunn slik noen et annet sted mente.
Til Toppen
Forumet

Skrevet: akkurat nå    Tittel: Lignende saker

Artikler med lignende innhold

Pappaperm og turnus
De mest populære diskusjonene
Vokser som ugress

Lignende diskusjoner:

student HiO-pappa
Pappa i perm søkes!
skal bli pappa og har lyst til å utdanne meg,,,

Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.

Vi har også gaver til nybakte fedre og mødre.

---------
Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Verdens Beste Pappa Forum Hovedsiden -> Pappapermisjon Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
rss feed rss feed topics only