| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Homer Simpson

Ble Medlem: 30 Jul 2006 Innlegg: 936 Bosted: Hetlevikåsen, Bergen
|
Skrevet: Søn Feb 22, 2009 6:00 pm Tittel: HS vil ha Speilrefleks |
|
|
Noe som vil hjelpe med å slenge på noen erfaringer, tips eller råd om kjøp av SR-Kamerahus, optikk osv. Har sett på EOS 1000. Kan det vere noe? Eller er det for avansert for en amatør som meg. ? Har sett en pakke på netonnet. 4000 "riksdaler" koster den. Mye? _________________ Well.... i`m not a genius... or are I...?
Pappa til Tilde 30.05.2006
og Tomine 27.02.2009 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Focus

Ble Medlem: 15 Mar 2007 Innlegg: 650 Bosted: Bergen
|
Skrevet: Søn Feb 22, 2009 8:25 pm Tittel: |
|
|
det er et helt greit nybegynner kamera. er joh linsene/objektivene du bør bruke penger på. vist jeg ikke husker feil så får du med 18 - 55 IS objektiv til 1000D og det er et kanon godt objektiv. har det selv til min 400D. men Nikon har også et godt kamera det er D40. der får du med 2 objektiver for 4000 kr på elprice.. det er kansje noe å tenke på også.. men gå på fotoforhandler og prøv kameraet i hånden.. viktig at kameraet ligger godt i hånden og ikke er for lite....
1000D er et lettfattelig kamera som er enkelt å forstå seg på.. men viktigst av alt.. les bruksanvisning til kameraet der står en god del tips og triks...
Så vist du lurer på noe mer så er det bare å spørre eller sende PM.. jeg er Amatør fotograf og lært meg alt selv og kan anbefale deg Canon fremfor Nikon men det pga jeg liker å holde på et canon kamera.. syntest nikon virker som dårlig kvalitet men de er like gode... _________________ Tarzan 16.08.2005
Turbo 19.06.2008
Lynet 18.02.2010 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Justin Case
Ble Medlem: 05 Nov 2008 Innlegg: 46
|
Skrevet: Søn Feb 22, 2009 9:54 pm Tittel: |
|
|
Jeg har Nikon D40, det er ett helt ok kamera til en helt ok pris. Har en 18-55 linse og en 55-200. Funker veldig greit for meg som er helt nybegynner, da menysystemet og skjermen forklarer de fleste funksjoner.
Det eneste som er kjipt med Nikon er at autofokusen sitter i objektivet og ikke i kamerahuset, det gjør at objektivene blir litt dyrere.
Tror ikke Nikon er noe dårligere kvalitet enn Canon. Vi gjorde endel undersøkelser før vi kjøpte kamera på jobben, da landet vi på ett Nikon D3, men det er ikke ett amatørkamera for å si det sånn.... |
|
| Til Toppen |
|
 |
HoboDan

Ble Medlem: 10 Okt 2005 Innlegg: 2096 Bosted: Bergen
|
Skrevet: Man Feb 23, 2009 11:08 am Tittel: |
|
|
Nikon er vel så bra som Canon men har dyrere objektiv ja.
Valgte selv å gå videre med Canon, ettersom mitt gamle "analoge" kamera hadde objektiver jeg kunne bruke på nytt kamera. _________________ Stolt pappa siden 7/12 - 05
Moderator |
|
| Til Toppen |
|
 |
Ost

Ble Medlem: 27 Sep 2006 Innlegg: 1076 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Tir Feb 24, 2009 9:33 am Tittel: |
|
|
I den prisklassen du ligger i så har du flere alternativer.
Canon EOS 1000D
Canon EOS 450
Olympus E520
Pentax K200 og Km (?)
Sony ett eller annet
Nikon D40/D60
Kjøpte selv Olympus E520 rett før jul, da lå den på ca 3500 hos Japanphoto.
Det første du skal tenke på er:
- Hvordan ligger kameraet i hånden min
- Har jeg optikk (objektiver) fra før av som kan brukes på nytt kamera
Det neste JEG ville sett på var bruken
Pentax er mest vannavstøtende (men elendig batteriløsning)
Nikon D40 og Canon har bildestabilisator i ogjektivet - dette gjør at nye objektiver blir noe dyrere enn om denne funksjonen sitter i huset, som hos Olympus, som blir gjeldende om du skal utvikle dette til noe mer enn bare et ekstra godt kamera å ha i huset.
Canon har vel norsk menysystem (i hvertfall 450), dette kan jo være greit. Canon er også bedre på høy ISO, dvs at lysfølsomheten er bedre når du tar bilder i mørke rom med mye bevegelse, som f.eks konserter o.l.
Jeg kjøpte Olympus pga pris, hvordan det lå i hånden min, hva jeg fikk med i pakken, og den totale opplevelsen av kameraet da jeg så på de forskjellige produktene i butikken.
Det viktigste er tross alt hvordan kamerat ligger i hånden din. Kjøper du et kamera som du etterhvert misliker fordi fingrene ikke får plass osv, så blir det lite brukt.
Lykke til! _________________ Olav kom 31.01.07 klokken 05.07
Sigrid kom 22.03.09 klokken 03.03 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Focus

|
Skrevet: Tir Feb 24, 2009 1:58 pm Tittel: |
|
|
Canon har biledstabilisator i kamerahuset. men på objektivet også.
så vist du skal kjøpe deg tele linse så er det lurt å kjøpe med stabilisator for da blir bildene mye klarere og finere vist du tar bilder på fri hånd.. _________________ Tarzan 16.08.2005
Turbo 19.06.2008
Lynet 18.02.2010 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Stig84
Ble Medlem: 10 Jan 2009 Innlegg: 30 Bosted: Horten
|
Skrevet: Man Aug 24, 2009 11:27 pm Tittel: |
|
|
Kjøpte du EOS 1000D HS?
I såfall er du fornøyd med kjøpet? Har bestillt et slikt å venter i spenning på det. Har forstått at det er et greit kamera å starte med og har prøveholdt både det og D40´n. De som var aktuelle for meg. _________________ Stig
Stolt pappa til Preben som ble født 14 januar 2009 med KS |
|
| Til Toppen |
|
 |
Homer Simpson

Ble Medlem: 30 Jul 2006 Innlegg: 936 Bosted: Hetlevikåsen, Bergen
|
Skrevet: Tir Aug 25, 2009 9:37 pm Tittel: |
|
|
Å... steike. Har enda ikke gått til anskaffelse av SR kamera, men er støtt og stadig å sikler inne på diverse sider. Blir nok til høsten engang. Da et 1000 eller et 450. Kanskje bedre å legge penger i linsa enn kameraet? Og Nuuuuu er det snart hjortejakt, så det hadde vert kult med et skikkelig kamera til å forevige det nedlagte bytte.... _________________ Well.... i`m not a genius... or are I...?
Pappa til Tilde 30.05.2006
og Tomine 27.02.2009 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Stig84
|
Skrevet: Tir Aug 25, 2009 9:48 pm Tittel: |
|
|
Hadde vel også lyst på 450 men tenker heller att jeg kjøper ei god linse og "nøyer" meg med 1000. Er mye penger!
Sitter og følger spent med på Pakkesporing på posten hvor den er:P _________________ Stig
|
| Til Toppen |
|
 |
Focus

|
Skrevet: Tir Aug 25, 2009 11:10 pm Tittel: |
|
|
er joh ikke så mye forskjell på 1000d eller 450d. bare 450d er litt mer avanserte innstillinger. høyere iso og mer piksler. men bilde kvaliteten er det samme.. med 1000d kan du skrive ut et A4 ark kanon klart men skal du ha større så bør du kjøpe kamera med mer piksler.. jeg har begynt å spare til canon 5d mark3 det koster bare 59000 kr nå.. det er kamera det.. _________________ Tarzan 16.08.2005
Turbo 19.06.2008
Lynet 18.02.2010 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Stig84
|
Skrevet: Tir Aug 25, 2009 11:57 pm Tittel: |
|
|
hehe forskjellige budsjetter på kamerakjøp her skjønner jeg  _________________ Stig
|
| Til Toppen |
|
 |
pAppaNorD

Ble Medlem: 13 Mai 2008 Innlegg: 189 Bosted: Oppegård
|
Skrevet: Fre Aug 28, 2009 9:22 am Tittel: |
|
|
| Focus skrev: | | jeg er Amatør fotograf og lært meg alt selv og kan anbefale deg Canon fremfor Nikon men det pga jeg liker å holde på et canon kamera... |
Hehe....
Jeg er også amatørfotograf og har lært meg alt selv og kan varmt anbefale deg Nikon framfor Canon, men det er fordi jeg synes Nikon er bedre å holde i.
Ahhhh...den herlige og ustoppelige Nikon VS Canon diskusjonen . Let the games begin....
 _________________ Galskap? Det er å tilbringe et liv i sofaen...
Pappa til Cecilia, født 3. Januar 2009 |
|
| Til Toppen |
|
 |
pAppaNorD

Ble Medlem: 13 Mai 2008 Innlegg: 189 Bosted: Oppegård
|
Skrevet: Fre Aug 28, 2009 9:26 am Tittel: |
|
|
| Homer Simpson skrev: | | Kanskje bedre å legge penger i linsa enn kameraet? |
Du har utvilsomt et poeng der...har man et kamerahus som man liker (uansett merke ) så er objektivet det som skiller et bra bilde fra et dårlig bilde, dersom man bare tenker på teknikk og kvalitet. Motivet i bildet er fortsatt opp til fotografen  _________________ Galskap? Det er å tilbringe et liv i sofaen...
Pappa til Cecilia, født 3. Januar 2009 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Rikerud
Ble Medlem: 22 Jun 2008 Innlegg: 113
|
Skrevet: Tir Sep 01, 2009 2:29 pm Tittel: |
|
|
| pAppaNorD skrev: | | Focus skrev: | | jeg er Amatør fotograf og lært meg alt selv og kan anbefale deg Canon fremfor Nikon men det pga jeg liker å holde på et canon kamera... |
Hehe....
Jeg er også amatørfotograf og har lært meg alt selv og kan varmt anbefale deg Nikon framfor Canon, men det er fordi jeg synes Nikon er bedre å holde i.
Ahhhh...den herlige og ustoppelige Nikon VS Canon diskusjonen . Let the games begin....
 |
Hehe, enig. Den diskusjonen der er for lengst oppbrukt og utdatert.
Nikon eller Canon er ett fett. Begge lager kanongode kameraer. Bare finn ut hva du liker best. Det finnes dessuten andre SVÆRT gode alternativer til de to nevnte merkende.
Ut over det ville jeg ha tenkt nøye gjennom om jeg virkelig trenger et dSLR. Jeg vil påstå at for mange av dem som kjøper slike så finnes det bedre alternativer.
Jeg ville også lagt noen kroner i et fotokurs. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Gnubel
Ble Medlem: 19 Jan 2007 Innlegg: 743 Bosted: Modum
|
Skrevet: Tir Sep 01, 2009 3:49 pm Tittel: |
|
|
Jeg er meget fornøyd med mitt Sony Alfa 100. Sony overtok kameradivisjonen til Konica Minolta i 2005.
Jeg var svoren Canon-mann tidligere og hadde EOS300. Da jeg fikk Sony til bursdagen fant jeg fort ut at det passet mye bedre til mine hender enn de Canon DSLR som fantes på markedet for to år siden. Seinere har Canons hus også blitt litt bedre å holde.
Lykke til med shoppinga.
Jeg ønsker meg et fotokurs en gang jeg får tid til slikt. I mellomtiden tar jeg bra bilder med de kunnskapene jeg har, og gode autofunksjoner  _________________ Stolt far til gutt 29.12.01, jente 05.03.04 og jente 06.11.06 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Rikerud
Ble Medlem: 22 Jun 2008 Innlegg: 113
|
Skrevet: Ons Sep 02, 2009 9:14 am Tittel: |
|
|
| Gnubel skrev: | Jeg er meget fornøyd med mitt Sony Alfa 100. Sony overtok kameradivisjonen til Konica Minolta i 2005.
Jeg var svoren Canon-mann tidligere og hadde EOS300. Da jeg fikk Sony til bursdagen fant jeg fort ut at det passet mye bedre til mine hender enn de Canon DSLR som fantes på markedet for to år siden. Seinere har Canons hus også blitt litt bedre å holde.
Lykke til med shoppinga.
Jeg ønsker meg et fotokurs en gang jeg får tid til slikt. I mellomtiden tar jeg bra bilder med de kunnskapene jeg har, og gode autofunksjoner  |
Fotokurs er rett og slett både morsomt og lærerikt. Men som et lite alternativ så kan jeg anbefale dette kompendiet:
http://snotpope.com/po/fotokompendie.pdf
Det er noget teknisk, men det inneholder MYE god informasjon om både fotografering og kamerateknikk og jeg anbefaler det til ALLE som har en viss interesse for foto.
En del gode tips rundt bildebehandling finner dere her:
http://snotpope.com/photoshop/
Dette er laget av samme person som laget kompendiet.
Lærer deg en brøkdel av denne informasjonen og du kan kjøre fotokurs selv
Lykke til! |
|
| Til Toppen |
|
 |
Stig84
|
Skrevet: Lør Sep 05, 2009 8:54 am Tittel: |
|
|
Men når vi er inne på fotokurs. Noen som har noen anbefalinger for en skikkelig amatør på speilrefleks? _________________ Stig
|
| Til Toppen |
|
 |
Stig84
|
Skrevet: Lør Sep 05, 2009 8:54 am Tittel: |
|
|
Men når vi er inne på fotokurs. Noen som har noen anbefalinger for en skikkelig amatør på speilrefleks? _________________ Stig
|
| Til Toppen |
|
 |
Gilberg
Ble Medlem: 11 Jan 2010 Innlegg: 10 Bosted: Ski
|
Skrevet: Man Jan 11, 2010 2:45 pm Tittel: Her var det mange meninger... :-) |
|
|
Diskusjonen kamera kontra merke er en evigvarende diskusjon, og handler mer om personlig smak enn noe annet. Ser at brukeren Focus skriver en del ting jeg ikke er helt enig i...
Canon 5D MKIII eksisterer for det første ikke, du refererer nok til MKII - som forøvrig aldri har kostet 59.000,- Sikkert en skrivefeil. I skrivende stund får man dette kameraet til 17.000,- (pluss/minus).
Det viktigste når man skal handle sitt første SLR (korrekt betegnelse på Speilrefleks) er om du liker kameraet eller ikke. De fleste lavbudsjettkamera basert på speilrefleks (pris 3.000 - til 5.000) har den samme funksjonaliteten, men i forskjellige oppsett. Canon og Nikon er de største merkene - ergo er det lettest å selge disse senere, dersom man vil oppgradere. Lettere å kjøpe optikk er det også, siden utvalget er stort, og mange selger brukt.
Det som avgjør et kameras evne til å ta GODE bilder er optikken. Jeg sier konsekvent optikk, i stedet for linse - siden linser er noe man kjøper hos optikeren, hehe. OPTIKKEN til et kamera er laget av mange linser. De linsene som følger med Canons "billigserie" er stort sett 17-55 "plastlinser" som tar helt ok bilder til fotoalbum-bruk. Men investerer du litt i optikk også, så får man raskt igjen de pengene på kvaliteten på bildene.
Dog er det ALLER viktigste at man lærer seg å bruke kameraet. Speilrefleks tar langt bedre bilder en vanlige digitalkamera, men dersom man skal få noe ekstra ut av kameraet, så er det bare å begynne å lære seg de ulike tingene man kan finne på. Lukker, blende og ISO er 3 stikkord her... Kombinasjonen av disse kan lage samme eksponering, men allikevel med mange ulikheter...
Scott Kelby har skrevet noen fantastiske bøker om å ta bilder, som er lettforklarte og ikke veldig tekniske. Starter man på bok 1, så lærer man masse fra start, og du får mye mer glede av kameraet.
Hva trenger du?
1. Kamerahus. Spiller ingen rolle hva du velger. Selv bruker jeg Canons 7D, som er et kamerahus til ca. 12.000,-
2. Optikk. Det er en sannhet (med modifikasjoner) at pris på optikk henger sammen med kvaliteten. Dyrere linser tar skarpere bilder, uten forvrengning og er mer holdbare mot slag og støt. Som familiefotograf så kan det klare seg med en linse i segmentet 17-55 mm. Selv har jeg en Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM II, som er en forholdsvis dyr linse - dette er min standardlinse, og forlater ikke kameraet med mindre jeg har behov for større zoom. Om du lurer på hva tallene betyr: 17-55 = zoomområdet, i dette tilfellet svak vidvinkel, til svak tele. f/2.8 er hvor mye lys linsen slipper inn. Hadde tallet vært 1 hadde den sluppet inn akkurat det lyset du ser, og vært svært gunstig for fotografering i lite lys. 2.8 er ett respektabelt tall, noe som gjør at jeg klarer meg godt uten blitz ett stykke på vei. IS betyr image stabilisator - noe som gjør at man kan ha lenger lukkertid, uten at bildet blir uskarpt. USM betyr at det benyttes en autofokus uten bevegelige deler - som er mer holdbart en ett system med tannhjul. Man klarer seg stort sett en god stund med den linsen som følger med kameraet. Dersom du trenger en billig, men GOD portrettlinse, så er Canons 50mm f/1.8 ett fantastisk valg. Dette er en linse uten zoom-mulighet, men som tar bilder i svært lite lys. Linsen gir også KNALLskarpe bilder og er ett kupp!
3. Blitz. Trenger du blitz? Det er jo en på kameraet ditt... JA; du trenger ekstra blitz. Den som sitter fast på toppen av kameraet ditt kan ikke brukes til noe som helst fornuftig... Helt sant. Den ødelegger bildene dine. Jeg har både Canons 480 EX og 580 EXII. Det beste tipset man kan gi noen om det å bruke blitz er: I et rom med hvitt tak - la blitzen peke opp i taket, og benytt lyset som reflekteres til å ta bildet med... Det er enklere enn det høres ut. Siden dette ikke er et fotokurs, så skal jeg stoppe "læringen" her.
Antall megapixler har ingenting å si for kvaliteten på kameraet ditt... La det være sagt med en gang. På billige kameraer kan det til og med være en ulempe og til hinder for de skarpeste bildene.
Dersom det er en gjeng her inne som kunne tenke seg et billig fotokurs, i Oslo-området, så kan jeg godt sette sammen en kveld til en billig penge. Da kan man samles ett sted, få noen grunnkunnskaper om å bruke kameraet sitt på korrekt vis. Men det aller beste når man skal begynne med speilrefleks er at man kan knipse i vei, uten å tenke på kostnader ved fremkalling... Det er GRATIS! Let deg frem i veldet av funksjoner, og se hva som funker og ikke. Men det er som sagt litt ok med ett sett grunnkunnskaper om hva ett speilrefleks faktisk er... og kan gjøre
Ja, dette var mitt første - og kanskje lengste innlegg her inne... WooHoo! _________________ Pappa til Bastian (02/11/07) og Theodor (25/09/09)  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Gnubel
Ble Medlem: 19 Jan 2007 Innlegg: 743 Bosted: Modum
|
Skrevet: Man Jan 11, 2010 3:47 pm Tittel: |
|
|
i helga passerte jeg 10000 bilder tatt med mitt Sony Alfa 100. Fortsatt veldig fornøyd...
Følte bare for å si det, har jo ingentig å si for denne tråden. Flott og lærerikt innlegg Gilberg. _________________ Stolt far til gutt 29.12.01, jente 05.03.04 og jente 06.11.06 |
|
| Til Toppen |
|
 |
Forumet
|
Skrevet: akkurat nå Tittel: Lignende saker |
|
|
Lignende diskusjoner:Digitalt Speilrefleks kamera
Er du ikke medlem enda? Registrer deg idag, det tar bare noen sekunder.
--------- Denne meldingen er autogenerert for å gi deg tips om relevant innhold. |
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|
|