| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
GeirB
Ble Medlem: 08 Aug 2008 Innlegg: 23
|
Skrevet: Man Feb 02, 2009 9:53 am Tittel: Mine rettigheter nå ?? |
|
|
Hei,
Mens min kjære lå å ventet på å bli flyttet fra venterom til føderom ringte min sjef meg. Jeg fikk da beskjed om at pga nedbemanninger måtte jeg gå.
(Jeg har forklart han hva jeg mener om å ringe meg på føden med sånn info, og jeg har forklart han at jeg mener at han har VELDIG dårlig folkeskikk pga dette). Han ringte fredag (Leon kom lørdag 08:17).
Jeg skjønnner at det kan bli nedbemannet i dårlige perioder (Vi tjente jo kun 87Mill ifjor ) men hva har jeg av rettigheter nå?
En kompis mener at en oppsigelse ikke er gyldig før jeg har mottatt den skriftlig. Dette skjer antageligvis idag pr rekomandert post.
Så mener han at en oppsigelse gitt i fødselspermisjon ikke er gyldig FØR etter at permisjonen er over ref arbeidsmiljøloven §15-9
http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-015.html#15-9
Dette er ganske viktig, fordi på fredag var jeg i prøvetiden enda, mens idag er jeg ikke det. Forskjellen er 14 dager eller 1 mnd fra den første i mnd'en.
Altså om jeg får lønn til 16 februar eller til 31 mars.
Vi har akkurat flyttet og jeg må leite opp kontrakten min, mulig jeg har 3mnd'er etter prøve tiden og da har kan jeg muligens ha lønn ut mai.
Noen som har peiling på sånt? Eller vet om en telefon man kan ringe til hvor de hjelper med slikt? |
|
| Til Toppen |
|
 |
Ost

Ble Medlem: 27 Sep 2006 Innlegg: 1076 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Man Feb 02, 2009 3:16 pm Tittel: |
|
|
Er du organisert? Hvis så, ring fagforeningen, dette er en typisk sak for dem.
Ellers så bør du vel kanskje snakke med en advokat med god kunnskap om arbeidsrett. _________________ Olav kom 31.01.07 klokken 05.07
Sigrid kom 22.03.09 klokken 03.03 |
|
| Til Toppen |
|
 |
GeirB
|
Skrevet: Man Feb 02, 2009 3:34 pm Tittel: |
|
|
Er ikke organisert nei. Leser mye på oppsigelse.no, der står det mye bra. Håper ting ordner seg ang lønn i riktig tid. Orker ikke være bitter idag, får se imorgen  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Monolitt
Ble Medlem: 28 Apr 2007 Innlegg: 236 Bosted: Buskerud
|
Skrevet: Man Feb 02, 2009 9:02 pm Tittel: |
|
|
Er permisjonen du skulle/har invilget av arbeidsgiver før du fikk denne beskjeden. eventuelt hvor lang permisjon fikk du invilget? _________________ Theodor født 08.01.08 |
|
| Til Toppen |
|
 |
GeirB
|
Skrevet: Man Feb 02, 2009 11:08 pm Tittel: |
|
|
Jeg har nå lest litt mere og funnet ut:
- Arbeidsgiver må drøfte dette med meg og evnt tillitsvalgt FØR han sier meg opp.
- Arbeidsgiver kan ikke si meg opp i permisjonstiden (14 dager), en evnt oppsigelse (som må være skriftlig) gjelder fra jeg får den, og dermed blir alt flyttet 14 dager pga permisjonen.
- Da er jeg fast ansatt og ikke i prøvetid, dermed har jeg 1 mnd fra den første i mnd'en. Så da gjelder oppsigelsen evnt fra 1 mars og ut mars.
Må sjekke kontrakten om jeg har 1 eller 3 mnd'er oppsigelse.
Jeg skal melke dette for mest mulig penger uansett. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Forumet
|
|
| Til Toppen |
|
 |
|